Logopedická prevence v mateřských školách na Klatovsku
Speech therapy prevention in kindergartens in the Klatovy region
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126120Identifiers
Study Information System: 224829
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Klenková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
logopedická prevence, mateřská škola, logopedie, kvalitativní výzkumKeywords (English)
speech therapy prevention, kindergarten, speech therapy, qualitative researchTématem bakalářské práce, jež se zabývá logopedií, jedním z podoborů speciální pedagogiky, je poskytování logopedické prevence v mateřských školách v okrese Klatovy. Cílem práce je analýza poskytování této prevence na Klatovsku. Práce je koncipována do tří kapitol, přičemž první dvě vymezují teoretická východiska práce. Pomocí odborné literatury jsou zde definována témata komunikace, logopedické intervence s důrazem na logopedickou prevenci, vývoje řeči, předškolního věku či nejčastějších druhů narušené komunikační schopnosti vyskytující se v předškolním věku. Empirická část analyzuje data kvalitativního výzkumného šetření realizovaného formou rozhovorů s učitelkami v mateřských školách. Práce analyzuje průběh logopedické prevence, spolupráci mateřských škol s odbornými externími institucemi ohledně logopedické prevence, využívané pomůcky či úskalí poskytované prevence. Na základě výzkumného šetření bylo poukázáno na nedostatečnou kooperaci mateřských škol a klinických logopedů či speciálně pedagogických center. Výsledky dále naznačily individuálnost každé mateřské školy, potažmo třídy, nejen v průběhu poskytování logopedické prevence, jež bývá přizpůsobována zejména potřebám a komunikačním dovednostem dětí, ale také v úskalích prevence či využívaných pomůckách. V závěrečné části práce jsou shrnuty...
The subject of this bachelor's thesis, which deals with one of the sub-fields of special pedagogy - speech therapy - is the provision of speech therapy prevention in kindergartens in the district of Klatovy. The aim of the work is to examine the provision of this prevention in the Klatovy region. The paper is divided into three chapters, while the first two define the theoretical basis of the thesis. With the help of professional literature, the topics of communication, speech therapy intervention with an emphasis on speech therapy prevention, speech development, preschool age or the most frequent types of impaired communication skills occurring in preschool age are defined. The empirical part analyses the data of a qualitative research survey conducted in the form of interviews with teachers in kindergartens. The work explores the course of speech therapy prevention, the cooperation of kindergartens with professional external institutions regarding speech therapy prevention, the tools used as well as the pitfalls in providing prevention. Based on the research survey, attention was drawn to the insufficient cooperation of kindergartens and clinical speech therapists or special pedagogical centres. The outcomes also indicated the individuality of each kindergarten, i.e. the class, not only during...