Biochemie ve středoškolském vzdělávání
Biochemistry in High School Education
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12596Identifiers
Study Information System: 176162
Collections
- Kvalifikační práce [20305]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
20. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Shrnutí Závěrem lze konstatovat, že všechny stanovené cíle disertační práce byly splněny. Z analýzy výukových materiálů vyplynulo, že v současné době není na trhu vhodný ucelený výukový program určený pro podporu výuky biochemie na střední škole. Přestože existuje celá řada na internetu dostupných biochemických animací, jejich zpracování je vysoko nad rámec středoškolského učiva a často je k dispozici pouze v anglickém jazyce. Dotazníkové šetření ukázalo, že většina středních škol je dostatečně vybavena počítači i základním softwarem umožňujícím využití ICT ve výuce. Učitelé používají v hodinách elektronické prostředky, nejsou však k dispozici ucelené soubory využitelných biochemických programů pro středoškolskou úroveň vzdělávání usnadňující činnost učitele i učení žáků. Z dotazníkového šetření dále vyplynulo, že učitelé by velmi ocenili výukové materiály k biochemii, zejména pak k učivu o fotosyntéze, citrátovém cyklu, metabolismech, dýchacím řetězci a proteosyntéze. Dotazníkové šetření též odhalilo nejproblematičtější úseky učiva biochemie. Na základě zjištěných skutečností jsem nejprve vytvořila studijní text určený pro středoškolské učitele, který tvořil základ pro dva výukové programy: "Biochemické procesy v lidském organismu" a "Fotosyntéza v dynamických animacích". Výukové programy jsou vytvořeny v...
In conclusion I would like to highlight the fact that I believe all aims were fulfilled. The results of the educational materials analysis show that there is none sufficiently suitable complex educational program on the market that could help teaching biochemistry at secondary schools. There are animations and presentations available on the Internet, but their level is far too high for the secondary schools. The animations are usually available only in the English version. The questionnaire investigation has shown that the vast majority of schools are equipped with basic computer instrumentation and other necessary equipment (data projector, screen) to be able to include the modern information technologies into the educational process. The teachers would welcome any teaching aids aimed on the Photosynthesis, Citric acid cycle, Metabolisms and Proteosynthesis. As the questionnaire investigation showed the most problematic parts of the biochemistry subject matter, I have prepared the educational text targeting these areas of biochemistry. This text was divided to form the basis for two tutoring programs: "Biochemical Processes in Human Body" and "Photosynthesis in Dynamic Animations". The tutoring programs are composed of educational PowerPoint presentations and Macromedia Flash animations...