Příspěvek ke studiu ozbrojeného neorganizovaného odporu proti nacistické/fašistické okupační moci za druhé světové války zemí Visegrádské skupiny ve filmu
Contribution to the Study of Military Non-organized Resistance Movement against Nazi/Fascist Occupied Power during WWII in the Lands of the Visegrad Group in the Big Screen
rigorous thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125901Identifiers
Study Information System: 222904
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Referee
Klimeš, Ivan
Kopal, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - General History
Department
Institute of General History
Date of defense
20. 4. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Ozbrojený odpor|protinacistický odboj|protifašistický odboj|druhá světová válka|Visegrádská skupina|historický film|kultura pamětiKeywords (English)
Armed Resistance|Anti-nazi Resistance|Antinacist Resistance|World War II.|Visegrad Group|Historical Film|Culture of Memoryrigorózní práci se zabývám ozbrojeným neorganizovaným odporem proti nacistické/fašistické okupační moci za druhé světové války v historickém filmu. Analyzuji vybrané filmy reflektující odboj ve čtyřech státech Visegrádské skupiny (Polsko, Česká , Slovensko a Maďarsko), které byly vytvořeny od začátku 21. století až do současnosti. V hlavní části práce popisuji, za jakých podmínek film vznikl, a rozmanitý přístup filmových tvůrců k tématu. U jednotlivých snímků analyzuji okolnosti realizace, dějovou strukturu, umělecké kvality, nedostatky, a samotné zobrazení historických skutečností. Následně se soustředím na otázku, jaký divácký ohlas vyvolal historický film, přičemž se zaměřuji na reakce odborníků a veřejnosti.
(in English) This rigorous thesis deals with the Non-organized Resistance Movement against Nazi/Fascist Occupied Power during the Second World War in the Historical Film. I analyze selected Films reflecting the Resistance Movement in the eight lands of the Visegrad Group (Poland, Czech republic, Slovakia and Hungary), which were created from the beginning of the 21st century until the present time. In the main part, I describe under what conditions the Film was originated, and the diverse accesses of filmakers to this topic. For aech Film I analyze circumstances of implementation, the artistic quality, shortcomings, and the Display of the Historical facts. Then, I concentrate on the question of what kind of response made the Historical Film, focusing on the reactions of experts and the public.