Příspěvek ke studiu ozbrojeného neorganizovaného odporu proti nacistické/fašistické okupační moci za druhé světové války zemí Visegrádské skupiny ve filmu
Contribution to the Study of Military Non-organized Resistance Movement against Nazi/Fascist Occupied Power during WWII in the Lands of the Visegrad Group in the Big Screen
rigorózní práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125901Identifikátory
SIS: 222904
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Oponent práce
Klimeš, Ivan
Kopal, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - obecné dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
20. 4. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Ozbrojený odpor|protinacistický odboj|protifašistický odboj|druhá světová válka|Visegrádská skupina|historický film|kultura pamětiKlíčová slova (anglicky)
Armed Resistance|Anti-nazi Resistance|Antinacist Resistance|World War II.|Visegrad Group|Historical Film|Culture of Memoryrigorózní práci se zabývám ozbrojeným neorganizovaným odporem proti nacistické/fašistické okupační moci za druhé světové války v historickém filmu. Analyzuji vybrané filmy reflektující odboj ve čtyřech státech Visegrádské skupiny (Polsko, Česká , Slovensko a Maďarsko), které byly vytvořeny od začátku 21. století až do současnosti. V hlavní části práce popisuji, za jakých podmínek film vznikl, a rozmanitý přístup filmových tvůrců k tématu. U jednotlivých snímků analyzuji okolnosti realizace, dějovou strukturu, umělecké kvality, nedostatky, a samotné zobrazení historických skutečností. Následně se soustředím na otázku, jaký divácký ohlas vyvolal historický film, přičemž se zaměřuji na reakce odborníků a veřejnosti.
(in English) This rigorous thesis deals with the Non-organized Resistance Movement against Nazi/Fascist Occupied Power during the Second World War in the Historical Film. I analyze selected Films reflecting the Resistance Movement in the eight lands of the Visegrad Group (Poland, Czech republic, Slovakia and Hungary), which were created from the beginning of the 21st century until the present time. In the main part, I describe under what conditions the Film was originated, and the diverse accesses of filmakers to this topic. For aech Film I analyze circumstances of implementation, the artistic quality, shortcomings, and the Display of the Historical facts. Then, I concentrate on the question of what kind of response made the Historical Film, focusing on the reactions of experts and the public.