Sociální opora získávaná na sociálních sítích a její vybrané aspekty
Social Support Gained from Social Networking Sites and its Selected Aspects
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125895Identifiers
Study Information System: 226715
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Referee
Sedláček, Mojmír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
8. 4. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
online sociální sítě|sociální opora|sociální kapitál|Facebook|InstagramKeywords (English)
social networking sites|social support|social capital|Facebook|InstagramPráce se zabývá využíváním internetových sociálních sítí (SNS) k vyhledávání sociální opory prostřednictvím sdílení příspěvků v rámci komunikace one-to-many. Teoretická část představuje současné výzkumy k tématům, která se k využívání sociálních sítí a sociální opoře váží, a věnuje se aktuálním problémům v oblasti výzkumu SNS. Empirická část se zaměřuje na aktivní uživatele sociálních sítí ve věku 18 - 34 let. Ve fokusových skupinách zjišťuje, jak a kdy lidé využívají SNS v souvislosti se sociální oporou a budováním sociálního kapitálu. Na výsledky navazuje dotazník, který zjišťuje motivaci uživatelů SNS k využívání komunikace one-to-many a zkoumá, jak vnímají získané reakce. Dále se zaměřuje na to, o jakou sociální oporu uživatelé skrze komunikaci one-to-many žádají a jak vnímají reakce, kterých se jim dostalo. Klíčová slova: online sociální sítě - sociální opora - sociální kapitál - Facebook - Instagram
This thesis examines the role of social networking sites (SNS) in searching social support via sharing posts within one-to-many communication. The theoretical part presents the current body of literature on topics related to SNS usage and social support, and looks at current issues in the field of SNS research. The empirical part focuses on SNS active users aged 18 - 34 years. In focus groups we examine how and when people use SNS relating social support and building social capital. The results are followed by a questionnaire, which examines users' motivation to use one-to-many communication channel and perception of obtained reactions. It also examines which types social support users seek through one-to-many communication and how they perceive the reactions they have received. Keywords: social networking sites - social support - social capital - Facebook - Instagram