Sociální opora získávaná na sociálních sítích a její vybrané aspekty
Social Support Gained from Social Networking Sites and its Selected Aspects
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125895Identifikátory
SIS: 226715
Kolekce
- Kvalifikační práce [22976]
Autor
Oponent práce
Sedláček, Mojmír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 4. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
online sociální sítě|sociální opora|sociální kapitál|Facebook|InstagramKlíčová slova (anglicky)
social networking sites|social support|social capital|Facebook|InstagramPráce se zabývá využíváním internetových sociálních sítí (SNS) k vyhledávání sociální opory prostřednictvím sdílení příspěvků v rámci komunikace one-to-many. Teoretická část představuje současné výzkumy k tématům, která se k využívání sociálních sítí a sociální opoře váží, a věnuje se aktuálním problémům v oblasti výzkumu SNS. Empirická část se zaměřuje na aktivní uživatele sociálních sítí ve věku 18 - 34 let. Ve fokusových skupinách zjišťuje, jak a kdy lidé využívají SNS v souvislosti se sociální oporou a budováním sociálního kapitálu. Na výsledky navazuje dotazník, který zjišťuje motivaci uživatelů SNS k využívání komunikace one-to-many a zkoumá, jak vnímají získané reakce. Dále se zaměřuje na to, o jakou sociální oporu uživatelé skrze komunikaci one-to-many žádají a jak vnímají reakce, kterých se jim dostalo. Klíčová slova: online sociální sítě - sociální opora - sociální kapitál - Facebook - Instagram
This thesis examines the role of social networking sites (SNS) in searching social support via sharing posts within one-to-many communication. The theoretical part presents the current body of literature on topics related to SNS usage and social support, and looks at current issues in the field of SNS research. The empirical part focuses on SNS active users aged 18 - 34 years. In focus groups we examine how and when people use SNS relating social support and building social capital. The results are followed by a questionnaire, which examines users' motivation to use one-to-many communication channel and perception of obtained reactions. It also examines which types social support users seek through one-to-many communication and how they perceive the reactions they have received. Keywords: social networking sites - social support - social capital - Facebook - Instagram