Právní úprava odměňování pedagogických pracovníků
Legal regulation of pedagogical employees remuneration
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125539Identifiers
Study Information System: 234715
Collections
- Kvalifikační práce [14012]
Author
Referee
Štefko, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law and Jurisprudence
Department
Department of Labor Law and Social Security Law
Date of defense
19. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Právo na vzdělání je ústavně zaručeným právem každého člověka a patří mezi základní priority moderního demokratického státu. Stát, jakožto garant práva na vzdělání, zabezpečuje právní rámec pro realizaci vzdělávací soustavy, bez ohledu na charakter zřizovatele, a je zpravidla primárním poskytovatelem prostředků na činnost škol. Vzdělávání osob je tedy zabezpečováno především školami zakládanými zřizovateli veřejnoprávního charakteru. Výchovu a vzdělávání uskutečňují ve školách pedagogičtí pracovníci předně formou přímé pedagogické činnosti, tzn. výkonem určitých druhů determinovaných činností, kterými přímo působí na vzdělávanou osobu. Jednou z přísněji regulovaných oblastí, s ohledem na majoritní saturaci prostředků na provoz škol založených veřejnoprávním zřizovatelem z veřejných rozpočtových složek, je i odměňování zaměstnanců veřejných škol. Předkládaná závěrečná práce se zabývá otázkou, v jaké míře, a zda vůbec, poskytuje stávající právní úprava zaměstnavateli flexibilní právní nástroje pro odměňování pedagogických pracovníků veřejných škol.
The right to education is the constitutional right of every person and is one of the essential priorities of modern democratic state. State as a guaranty of right to education insures legal framework for the realization of educational system disregarding the nature of founder and is generally primary provider of means for operating the schools. The education of people is insured primary by schools which are created by founder of public nature. In schools, training and education are performed by pedagogical workers in the form of direct pedagogical function which means performing certain kinds of determined activities that directly affect the learners. One of the more regulated domains, with regard to the majority saturation of funds for the operation of schools established by a public founder from components of public budget, is remuneration of pedagogical workers in public school. Present dissertation is concerned with the question to which extent and whether at all the existing legal regulation provides to employer flexible legal instrument for remuneration of pedagogical workers in public schools.