Kázeň ve waldorfské škole z pohledu učitele
Discipline in a Waldorf school from the teacher's point of view
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125404Identifiers
Study Information System: 224939
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Straková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
French Language oriented at education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kázeň, waldorfská škola, kvalitativní výzkumKeywords (English)
discipline, Waldorf school, qualitative researchTato práce pojednává o problematice kázně ve waldorfských školách. Rozšiřuje obzory o fungování waldorfské školy, její filosofii a práci učitelů. Kvalitativní výzkum je zaměřen na čtyři kázeňské problémy, a to odbývání a neplnění úkolů, nepozornost při hodině, používání vulgárních slov a používání mobilních telefonů v době, kdy jsou zakázané. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů zjišťuje, jak učitelé udržují kázeň, či řeší nekázeň ve třídách a nabízí přehled používaných strategií. Výsledné strategie jsou porovnány se současnými trendy v řízení třídy. Výsledky výzkumu slouží jako inspirace nejen pro waldorfské učitele v oblasti řešení nekázně ve své třídě. Klíčová slova: kázeň, waldorfská škola, kvalitativní výzkum
This bachelor's thesis deals with the issue of discipline in Waldorf schools. It broadens the horizons of functioning of the Waldorf school, its philosophy and the work of Waldorf teachers. Qualitative research focuses on four disciplinary problems, namely failing tasks or preparing them not sufficiently, lack of concentration, using vulgar words and using mobile phones while they are forbiden. Through in-depth interviews, it surveys how teachers maintain discipline, or address indiscipline in classroom. The research offers an overview of the strategies that were employed. These strategies are compared to current trends in classroom management. The results serve as an inpiration not only for Waldorf teachers in dealing with indiscipline. Keywords: discipline, Waldorf school, qualitative research