Spotřebitel a jeho ochrana v soutěžním právu EU
Consumer and its protection in EU competition law
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125314Identifiers
Study Information System: 187095
Collections
- Kvalifikační práce [14012]
Author
Advisor
Referee
Exner, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of European Law
Date of defense
28. 4. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Blahobyt spotřebitele, ochrana spotřebitele, soutěžní právo EUKeywords (English)
Consumer welfare, consumer protection, EU competition lawTématem této práce je ochrana spotřebitele a jeho blahobyt jako cíl soutěžní politiky, jakož i úpravy soutěžního práva EU a způsob, jakým se tento cíl v průběhu času měnil, a to fakticky i v právním vnímání. První, teoretická, část této práce vykládá pojmy, které jsou pro tuto analýzu zcela klíčové. Jde zejména o samotný pojem "spotřebitel" a jeho specifika v kontextu soutěžního práva EU, o definici "blahobytu spotřebitele" a jaký je vůbec obecně vztah mezi právem ochrany spotřebitele a právem ochrany hospodářské soutěže. Druhá část práce se zabývá historickým vývojem ochrany spotřebitele jako cíle soutěžní politiky EU. Pozornost je věnována zejména posunu, který nastal v chápání významu tohoto cíle v průběhu času, a to jak s ohledem na důraz, který na něj byl kladen v politických deklaracích zástupců Komise, tak i zda vůbec a případně jak se tyto politické deklarace a snahy odrazily v reálně přijatých dokumentech soutěžního práva. Tato část tedy analyzuje pochody, které formovaly myšlenkový základ pro ochranu spotřebitele v rámci soutěžního práva i to, jak se odrazily ve formálních právních pramenech. A ačkoli na doktrinální a politické úrovni je parametr ochrany a blahobytu spotřebitele už roky poměrně jasně primárním cílem právní úpravy, současné právní dokumenty "spotřebitele" v mnoha případech spíše...
The submitted work concerns itself with the topic of protection of consumers and their welfare as an objective of the EU competition policy, as well as with the regulation of EU competition law and the way in which this objective has changed over time, both in fact and in legal perception. The first, theoretical, part of this thesis explains concepts essential for this analysis - the concept of "consumer" and its specifics in the context of the EU competition law, the definition of "consumer welfare" and the general relationship between consumer protection law and competition law. The second part deals with the historical development of consumer protection as an objective of EU competition policy. Particular attention is paid to the progress made in understanding the importance of this objective over time. An emphasis is placed on it in the political declarations of the Commission's representatives and subsequently, whether and how these political declarations and efforts were reflected in the actually adopted documents of competition law. This section therefore analyses the processes that formed the ideological basis for consumer protection under competition law and how they were reflected in formal sources of law. Although, at the doctrinal and political level, the parameter of consumer protection and...