Výtvarná tvorba jako možnost interkulturního porozumění
Artistic creation as the possibility of intercultural understanding
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125144Identifiers
Study Information System: 174242
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Daniel, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
interkulturní vzdělávání, vzájemné porozumění, výtvarná tvorba jako sociální interakce, majorita a minorita, kvalitativní výzkumKeywords (English)
intercultural education, mutual understanding, the creation of art as social interaction, the majority and minority, qualitative researchDiplomová práce je věnována tématu multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání. Cílem diplomové práce je v teoretické části charakterizovat průřezové téma multikulturní výchovy a jeho posun k interkulturnímu vzdělávání. Cílem empirické části je pomocí tematické řady výtvarných úkolů s interkulturními obsahy přispět k interkulturnímu porozumění. V reflektivních bilancích proběhlých výtvarných bloků pak pomocí výzkumné sondy metodou otevřeného kódování nalézt odpovědi na výzkumné otázky. Vlastní autorská tvorba, prezentující výsledné žákovské práce, tvoří součást každého realizovaného výtvarného úkolu.
The thesis is devoted to the topics of multicultural and intercultural education. The aim of the thesis is to illustrate the cross-sectional theme of multicultural education and its shift to intercultural education. The aim of the empirical part is to contribute to intercultural understanding through a thematic series of art assignments with intercultural content. In the reflective balances of past art blocks, the research probe uses the open coding method to find answers to research questions. The author's own collection, presenting the pupil's final work, forms part of every artistic assignment carried out.