Zobrazit minimální záznam

Komunistické dějiny v českém národním dějinném příběhu --- Případová studie české učebnice dějepisu pro střední školy
dc.contributor.advisorKlípa, Ondřej
dc.creatorQian, Nana
dc.date.accessioned2021-02-25T09:25:36Z
dc.date.available2021-02-25T09:25:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/124667
dc.description.abstractPo pádu komunistické vlády se pro Českou republiku stalo kritickým a naléhavým úkolem přijít na způsob, jak komunistickou minulost uchovat v paměti a jak o ní vyprávět v současném kontextu. Interpretace a vykreslení komunistického státu prošlo kolísavou stezkou od kompletního popření přes lhostejnost po empatii. Zkoumání re-interpretace české komunistické historie mladším generacím by mohlo být efektivním prostředkem k jasnějšímu a všeobecnému výkladu české komunistické minulosti. Zatím jsou učebnice dějepisu do značné míry reprezentanty autoritativního příběhu. Proto se při čerpání z bohaté literatury o studiu historického narativu a zejména z českých komunistických dějin, z interpretace českého komunistického výkladu dějin v tomto výzkumu zaměřuji na důkladné zkoumání české učebnice pro střední školy. Tato práce tvrdí, že kromě uvedení obecných historických faktů využívá učebnice emocionálně popisné výrazy, selektivní zobrazení a indiktivní srovnání k zvýraznění příběhu nespokojenosti a nedůvěry vůči komunistickému režimu a sovětskému útiskem.cs_CZ
dc.description.abstractNana Qian Abstract After the collapse of the communist rule, how to collectively-memorize and narrate its Communist past in the contemporary context has been an urgent and critical mission for the Czech Republic. Interpretations and portrayals of the communist state have experienced a fluctuating path, from complete rejection to indifference and empathy. An examination of the re-interpretation of the Czech communist history to its younger generation could be an effective approach for a clearer and overall understanding of Czech communist history narration. Meanwhile, history textbooks are, to a great extent, representations of the authoritative narrative. Therefore, while drawing on the rich literature on both the studies of historical narrative and especially Czech communist history, the interpretation of Czech communist history narration in this research is focused on the close examination of a Czech secondary education textbook. This thesis argues that in addition to stating and explaining the general historical facts, the textbook utilizes emotionally descriptive expressions, selective depiction, and an indictive comparison to highlight a narrative of discontent and distrust towards the communist regime and the Soviet oppression while endorsing democratic values and the market economy of the West.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectCommunismen_US
dc.subjecthistoryen_US
dc.subjectCzech Republicen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjecthistorical narrativeen_US
dc.subjectKomunismuscs_CZ
dc.subjectdějinycs_CZ
dc.subjectČeská republikacs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjecthistorický příběhcs_CZ
dc.titleCommunist History in the Czech National Historical Narrative --- A Case Study of Czech Secondary Education History Textbooken_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-02-04
dc.description.departmentDepartment of Russian and East European Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra ruských a východoevropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId214059
dc.title.translatedKomunistické dějiny v českém národním dějinném příběhu --- Případová studie české učebnice dějepisu pro střední školycs_CZ
dc.contributor.refereeMatějka, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMaster in Area Studiesen_US
thesis.degree.disciplineTeritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra ruských a východoevropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Russian and East European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMaster in Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPo pádu komunistické vlády se pro Českou republiku stalo kritickým a naléhavým úkolem přijít na způsob, jak komunistickou minulost uchovat v paměti a jak o ní vyprávět v současném kontextu. Interpretace a vykreslení komunistického státu prošlo kolísavou stezkou od kompletního popření přes lhostejnost po empatii. Zkoumání re-interpretace české komunistické historie mladším generacím by mohlo být efektivním prostředkem k jasnějšímu a všeobecnému výkladu české komunistické minulosti. Zatím jsou učebnice dějepisu do značné míry reprezentanty autoritativního příběhu. Proto se při čerpání z bohaté literatury o studiu historického narativu a zejména z českých komunistických dějin, z interpretace českého komunistického výkladu dějin v tomto výzkumu zaměřuji na důkladné zkoumání české učebnice pro střední školy. Tato práce tvrdí, že kromě uvedení obecných historických faktů využívá učebnice emocionálně popisné výrazy, selektivní zobrazení a indiktivní srovnání k zvýraznění příběhu nespokojenosti a nedůvěry vůči komunistickému režimu a sovětskému útiskem.cs_CZ
uk.abstract.enNana Qian Abstract After the collapse of the communist rule, how to collectively-memorize and narrate its Communist past in the contemporary context has been an urgent and critical mission for the Czech Republic. Interpretations and portrayals of the communist state have experienced a fluctuating path, from complete rejection to indifference and empathy. An examination of the re-interpretation of the Czech communist history to its younger generation could be an effective approach for a clearer and overall understanding of Czech communist history narration. Meanwhile, history textbooks are, to a great extent, representations of the authoritative narrative. Therefore, while drawing on the rich literature on both the studies of historical narrative and especially Czech communist history, the interpretation of Czech communist history narration in this research is focused on the close examination of a Czech secondary education textbook. This thesis argues that in addition to stating and explaining the general historical facts, the textbook utilizes emotionally descriptive expressions, selective depiction, and an indictive comparison to highlight a narrative of discontent and distrust towards the communist regime and the Soviet oppression while endorsing democratic values and the market economy of the West.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra ruských a východoevropských studiícs_CZ
thesis.grade.codeD
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV