Communist History in the Czech National Historical Narrative --- A Case Study of Czech Secondary Education History Textbook
Komunistické dějiny v českém národním dějinném příběhu --- Případová studie české učebnice dějepisu pro střední školy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124667Identifiers
Study Information System: 214059
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Matějka, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Master in Area Studies
Department
Department of Russian and East European Studies
Date of defense
4. 2. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Komunismus, dějiny, Česká republika, učebnice, historický příběhKeywords (English)
Communism, history, Czech Republic, textbook, historical narrativePo pádu komunistické vlády se pro Českou republiku stalo kritickým a naléhavým úkolem přijít na způsob, jak komunistickou minulost uchovat v paměti a jak o ní vyprávět v současném kontextu. Interpretace a vykreslení komunistického státu prošlo kolísavou stezkou od kompletního popření přes lhostejnost po empatii. Zkoumání re-interpretace české komunistické historie mladším generacím by mohlo být efektivním prostředkem k jasnějšímu a všeobecnému výkladu české komunistické minulosti. Zatím jsou učebnice dějepisu do značné míry reprezentanty autoritativního příběhu. Proto se při čerpání z bohaté literatury o studiu historického narativu a zejména z českých komunistických dějin, z interpretace českého komunistického výkladu dějin v tomto výzkumu zaměřuji na důkladné zkoumání české učebnice pro střední školy. Tato práce tvrdí, že kromě uvedení obecných historických faktů využívá učebnice emocionálně popisné výrazy, selektivní zobrazení a indiktivní srovnání k zvýraznění příběhu nespokojenosti a nedůvěry vůči komunistickému režimu a sovětskému útiskem.
Nana Qian Abstract After the collapse of the communist rule, how to collectively-memorize and narrate its Communist past in the contemporary context has been an urgent and critical mission for the Czech Republic. Interpretations and portrayals of the communist state have experienced a fluctuating path, from complete rejection to indifference and empathy. An examination of the re-interpretation of the Czech communist history to its younger generation could be an effective approach for a clearer and overall understanding of Czech communist history narration. Meanwhile, history textbooks are, to a great extent, representations of the authoritative narrative. Therefore, while drawing on the rich literature on both the studies of historical narrative and especially Czech communist history, the interpretation of Czech communist history narration in this research is focused on the close examination of a Czech secondary education textbook. This thesis argues that in addition to stating and explaining the general historical facts, the textbook utilizes emotionally descriptive expressions, selective depiction, and an indictive comparison to highlight a narrative of discontent and distrust towards the communist regime and the Soviet oppression while endorsing democratic values and the market economy of the West.