Is hype really that powerful? The correlation between mass and social media and cryptocurrency rates fluctuations
Je "hype" opravdu tak mocný? Korelace mezi masovou a sociální médii a fluktuacemi hodnoty kryptoměn
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124617Identifiers
Study Information System: 203121
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kukačka, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
3. 2. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kryptoměna, Bitcoin, Tezos, Média, Analýza časových řad, Analýza sentimentu, Vlnková soudržnostKeywords (English)
Cryptocurrency, Bitcoin, Tezos, Media, Time series analysis, Sentiment analysis, Wavelet coherenceDvanáct let poté, co Satoshi Nakamoto publikoval svoji studii, popisující principy a mechanismy, díky kterým jsou digitální transakce bezpečnější a anonymnější než ve kterékoli bance, se kryptoměny staly multi-miliardovým odvětvím s miliony investory, vývojáři, minery a spekulanty. Skutečné cenové determinanty a způsoby prognózy budoucích cenových změn však zůstávají otevřenou otázkou, na kterou je třeba ještě najít odpověď. Tato studie se se snaží zodpovědět, jak moc je cena kryptoměn ovlivněna zprávami z medií a sociálních sítí tzv. "media hype" a zda může být tato veličina použita jako prediktor pro změnu ceny. Dvě kryptoměny, Bitcoin a Tezos a 7 mediálních faktorů pro každý z nich byly zvažovány na denní bázi od 08-01-2018 do 10-31-2020. V zájmu prozkoumání vzájemné závislosti medií a ceny kryptoměn v krátkém, středním a dlouhodbém období tato studie používá přístup založený na vlnkové soudržnosti. Ukázalo se, že změna cen je to, co způsobuje "media hype", avšak tento media hype může tuto změnu umocnit. Proto "media hype" nemůžeme považovat za spolehlivý prediktor ceny kryptoměn. I přesto by měli investoři do kryptoměn vzít media a sociílní sítě v úvahu při určování investičních strategií, zvláště pro nové projekty. Klasifikace С12, G12, G14, G15, G41 Klíčová slova Kryptoměna, Bitcoin, Tezos,...
Twelve years after Satoshi Nakamoto published the paper describing the functioning mechanism and principals of cryptocurrency that maintains secure and anonymous digital transactions beyond any banks, cryptocurrencies have become a multi-billion-dollar industry comprising millions of investors, miners, developers and profiteers. However, the actual price determinants and ways to forecast future price changes remain an open question yet to discover the answer for. This study attempts to figure out whether media hype exerts that much influence upon cryptocurrencies price movements and whether it can be used as the basis for future movements prediction. Two cryptocurrencies, Bitcoin and Tezos, and 7 mass and social media factors for each of them were considered on daily basis from 08-01-2018 to 10-31-2020. To explore the interdependence between media drivers and cryptocurrencies' prices in short, medium and long timespan, this study deploys wavelet coherence approach. There was found, that price changes turn to be the supreme prior to hype, even though the growing ado may push the prices even higher. Thus, hype is failing to prove itself as a reliable cryptocurrency price predictor. Crypto investors, though, should anyways take the news background into account while building trading strategies,...