Chinese Media Discourse on the Trade War with the United States
Čínský mediální diskurz o obchodní válce se Spojenými státy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124565Identifiers
Study Information System: 215041
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Irah
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Relations
Department
Department of International Relations
Date of defense
2. 2. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Čínský mediální diskurz, analýza klíčových slov, analýza emotivity, Čínská médiaKeywords (English)
Chinese media discourse, keyword analysis, emotivity analysis, Chinese mediaHlavním cílem této práce bylo poskytnout přehled čínského domácího politického diskurzu prostřednictvím analýzy narativu čínských domácích médií ohledně nedávné obchodní války se Spojenými státy. Prostřednictvím smíšené metody kvantitativní analýzy klíčových slov a kvalitativní analýzy emotivity titulků z mediálních článků publikovaných třemi velkými čínskými domácími médii jsme byli schopni prozkoumat jazyk a emoce jejich narativu. Výsledky analýzy klíčových slov identifikovaly převahu politicky motivovaného diskurzu, který byl dominantní během větší části tohoto konfliktu. V diskurzu této populace článků byla velmi silně zmiňována témata, jako silná sebeidentifikace, prezentace Číny jako oběti a americká agrese. Na druhou stanu, zájem čínských médií o globální ekonomiku a multilaterální obchodní systém byl velmi malý ve srovnání s politickými aspekty diskurzu. Jak ukázal objem článků publikovaných v průběhu konfliktu, přestože čínské sdělovací prostředky více informovaly o zhoršujícím se vývoji obchodního konfliktu, kvalitativní analýza emotivity titulků nicméně ukázala obecnou preferenci pro použití spíše neutrálního jazyka a uklidňující rétoriky.
The main aim of this thesis is to provide an overview of Chinese domestic political discourse through an analysis of the Chinese domestic media narrative surrounding the recent trade war with the United States. Using a mixed method of quantitative analysis of keywords and qualitative analysis of headline emotivity from media articles published by three big Chinese domestic news outlets, we were able to explore the language and emotions of their narrative. The results of keyword analysis identified the prevalence of politically motivated discourse, which was dominant throughout majority of this conflict. Themes such as strong self- identification, Chinese victim self-portrayal and American aggression were very strongly mentioned in the discourse of this population. Meanwhile, the interest of Chinese media in global economy and multilateral trading system was very little, with only few mentions in comparison to the political aspects of the discourse. Additionally, publishing volumes over the course of the conflict showed that despite the Chinese media reporting escalatory developments of the trade conflict more, the qualitative headline emotivity analysis discovered a general preference for the usage of rather neutral language and appeasing rhetoric.