Hodnocení hluku a jeho vlivu na pozornost
The evaluation of noise and its impact on attention
rigorous thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124189Identifiers
Study Information System: 226292
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Referee
Kaplan, Cyril
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
3. 11. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Pozornost|vliv hluku na učení|koncentrace|hudba|kognitivní funkce|špunty do ušíKeywords (English)
Attention|the effect of noise on learning|concentration|music|cognitive function|earplugsPozornost je komplexní schopností, která se významným způsobem podílí na procesu záměrného učení. Tato rigorózní práce je rozšířením původní práce diplomové, která se na teoretické úrovni věnovala druhům a teoriím pozornosti, jenž souvisí s efektivním zvládáním školních nároků. Konkrétněji se zaměřovala na vývojové období staršího školního věku a adolescence, tedy na středoškolské žáky - tato cílová skupina byla ponechána i v rigorózní práci. Diplomová práce analyzovala výsledky vědeckých studií, které se zabývaly výzkumy pozornosti a jejích vlastností (jako je stabilita, koncentrace či selektivita). Práce byla zaměřena na zkoumání toho, zda nenáročná kompenzační pomůcka - zde jsou to špunty do uší - může zlepšit soustředění a stabilitu pozornosti během učení. Dále stručně zmiňovala i fyziologický základ fungování tohoto kognitivního procesu. Závěr teoretické části diplomové práce mapoval aktuální možnosti diagnostiky pozornosti, zvláště pak u dětí a dospívajících. Okrajově v ní byly zmíněny i vybrané poruchy pozornosti (např. ADD, ADHD), které (nejen) s učením úzce souvisejí. Rigorózní práce doplňuje teoretickou část o kapitoly věnující se tématu hudby a jejího působení na získávání nových vědomostí, a také přidává fenomén hluku a jeho vlivu na pozornost a soustředění během procesu učení. V...
Attention is a complex ability that contributes significantly to the process of intentional learning. This rigorous thesis is an extension of the original diploma thesis, which at the theoretical level focused on the types and theories of attention related to the effective management of school demands. More specifically, it focused on the developmental period of older school age and adolescence, i.e. on secondary school pupils - this target group was kept in the rigorous work as well. The diploma thesis analyzed the results of scientific studies that dealt with research into attention and its properties (such as stability, concentration or selectivity). The work was focused on examining whether a simple compensatory aid - here it is earplugs - can improve concentration and stability of attention during learning. She also briefly mentioned the physiological basis of the functioning of this cognitive process. The conclusion of the theoretical part of the diploma thesis mapped the current possibilities of attention diagnostics, especially in children and adolescents. Selected disorders of attention (e.g. ADD, ADHD), which (not only) are closely related to learning, were also mentioned in passing. The rigorous work complements the theoretical part with chapters on the topic of music and its effect on...