Učební úlohy v matematice a zeměpisu: srovnání na základě analýzy učebnic pro 2. stupeň základních škol
Learning tasks in mathematics and geography: comparison based on an analysis of textbooks for the second level of primary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123480Identifiers
Study Information System: 220189
Collections
- Kvalifikační práce [20314]
Author
Advisor
Referee
Halas, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
13. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou učebních úloh z hlediska jejich významu a funkce ve výuce na úrovni zamýšleného kurikula. Konkrétně je pozornost zaměřena na učební úlohy ve dvou předmětech, matematice a zeměpisu, které jsou z pohledu charakteru využívaných učebních úloh porovnávány. Analytická část práce je založena na podrobné analýze učebních úloh vždy v jedné řadě učebnic matematiky a zeměpisu pro 2. stupeň základních škol. Úlohy jsou rozděleny do šesti skupin na základě vlastní taxonomie, která byla vytvořena kombinací známých taxonomií podle Blooma a Tollingerové. Cílem bakalářské práce je jednak identifikovat význam a přínos učebních úloh ve výuce a specificky jejich potenciál ve dvou sledovaných předmětech a dále porovnat a kriticky posoudit charakter učebních úloh v učebnicích matematiky a zeměpisu. Klíčová slova: učební úlohy, analýza učebnic, taxonomie, matematika, zeměpis
The presented bachelor thesis deals with the learning tasks in terms of their importance and functioning while teaching at the level of intended curriculum. Specifically, the work is focused on learning tasks of two subjects, mathematics and geography, which are compared in terms of the nature of the learning tasks used. The analytical part of the work is based on a detailed analysis of learning tasks always in one set of mathematics and geography textbooks for the second level of primary school. The tasks are divided into six groups based on own taxonomy, which was created by a combination of known taxonomies according to Bloom and Tollinger. The aim of this bachelor thesis is both to identify the importance and contribution of learning tasks in teaching and specifically their potential in two pursued subjects and also to compare and critically assess the nature of learning tasks in mathematics and geography textbooks. Key words: learning tasks, analysis of textbooks, taxonomy, mathematics, geography