Neslyšící studenti: vysokoškolské studium ve vybraných státech Evropy a srovnání se situací v ČR
Deaf students: university studies in some European countries and comparison with the situation in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123435Identifiers
Study Information System: 222805
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Slánská Bímová, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
neslyšící student|podpora při studiu|přepis|student se sluchovým postižením|student se specifickými potřebami|tlumočení|vysoká školaKeywords (English)
deaf student|study support|real time text-to-speech service|student with hearing impairment|student with special needs|interpreting|university(česky) Tématem bakalářské práce je terciální vzdělávání neslyšících studentů. Jejím cílem je zmapování podmínek univerzitního studia neslyšících studentů ve vybraných státech Evropy (Bulharska, Irska, Islandu, Polska, Ruska a Švédska) a srovnání se současnou situací v České republice. Pozornost je věnována relevantním dokumentům legislativní a procesní povahy, finanční podpoře vysokých škol k vytváření podmínek vhodných pro studium neslyšících studentů, konkrétním "podpůrným opatřením" a organizaci jejich poskytování. Jedná se o práci přehledovou, zaměřující se na celostátní (standardizované) postupy, nikoli o práci přinášející případové studie popisující situaci konkrétních studentů na konkrétních školách. Informace o situaci ve vybraných státech Evropy byly získány zejm. prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření mezi "národními respondenty" činnými v univerzitním prostředí v oblasti tzv. Deaf Studies.
(in English): The topic of the bachelor thesis is a tertiary education of deaf students. Its aim is to map the conditions of university studies for deaf students in selected European countries (Bulgaria, Ireland, Iceland, Poland, Russia and Sweden) and to compare it with the current situation in the Czech Republic. Attention is paid to relevant legal and procedural documents, financial support for universities to create conditions suitable for the studies of deaf students, specific "support measures" and the organization of their provision. This is an overview thesis, focusing on nationwide (standardized) procedures, not a thesis providing case studies describing the situation of specific students in specific schools. Information about the situation in selected European countries was obtained mainly through an electronic questionnaire survey among "national respondents" active in the university environment in the field of so-called Deaf Studies.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Služby pro neslyšící, nedoslýchavé a ohluchlé studenty na vysokých školách v České republice
Defence status: DEFENDEDPodeszwová, Kristýna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Date of defense: 17. 6. 2015Bakalářské práce se zaměřuje na problematiku zpřístupňování studia studentům se sluchovým postižením (neslyšícím, nedoslýchavým a ohluchlým) na vysokých školách v České republice. Jedná se o práci přehledovou; jejím cílem ... -
Osobnost učitele v pojetí studentů
Defence status: DEFENDEDSvobodová, Ludmila (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2019)Date of defense: 24. 9. 2019The Master thesis with the name "Personality of a Teacher in Students' Perception" is divided into two parts - a theoretical part and a practical part. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter ... -
Komunikační výchova na 2. stupni vybraných ZŠ specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Defence status: DEFENDEDSvěráková, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Date of defense: 7. 9. 2022(English) This bachelor's thesis deals with the topic of communication education at the second grade of selected primary schools specialized in the education of students with hearing impairment. The aim of this work is to ...