Show simple item record

Deaf students: university studies in some European countries and comparison with the situation in the Czech Republic
dc.contributor.advisorHudáková, Andrea
dc.creatorVinklátová, Veronika
dc.date.accessioned2020-11-20T10:31:10Z
dc.date.available2020-11-20T10:31:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/123435
dc.description.abstract(in English): The topic of the bachelor thesis is a tertiary education of deaf students. Its aim is to map the conditions of university studies for deaf students in selected European countries (Bulgaria, Ireland, Iceland, Poland, Russia and Sweden) and to compare it with the current situation in the Czech Republic. Attention is paid to relevant legal and procedural documents, financial support for universities to create conditions suitable for the studies of deaf students, specific "support measures" and the organization of their provision. This is an overview thesis, focusing on nationwide (standardized) procedures, not a thesis providing case studies describing the situation of specific students in specific schools. Information about the situation in selected European countries was obtained mainly through an electronic questionnaire survey among "national respondents" active in the university environment in the field of so-called Deaf Studies.en_US
dc.description.abstract(česky) Tématem bakalářské práce je terciální vzdělávání neslyšících studentů. Jejím cílem je zmapování podmínek univerzitního studia neslyšících studentů ve vybraných státech Evropy (Bulharska, Irska, Islandu, Polska, Ruska a Švédska) a srovnání se současnou situací v České republice. Pozornost je věnována relevantním dokumentům legislativní a procesní povahy, finanční podpoře vysokých škol k vytváření podmínek vhodných pro studium neslyšících studentů, konkrétním "podpůrným opatřením" a organizaci jejich poskytování. Jedná se o práci přehledovou, zaměřující se na celostátní (standardizované) postupy, nikoli o práci přinášející případové studie popisující situaci konkrétních studentů na konkrétních školách. Informace o situaci ve vybraných státech Evropy byly získány zejm. prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření mezi "národními respondenty" činnými v univerzitním prostředí v oblasti tzv. Deaf Studies.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectneslyšící student|podpora při studiu|přepis|student se sluchovým postižením|student se specifickými potřebami|tlumočení|vysoká školacs_CZ
dc.subjectdeaf student|study support|real time text-to-speech service|student with hearing impairment|student with special needs|interpreting|universityen_US
dc.titleNeslyšící studenti: vysokoškolské studium ve vybraných státech Evropy a srovnání se situací v ČRcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-08
dc.description.departmentInstitut of Deaf Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId222805
dc.title.translatedDeaf students: university studies in some European countries and comparison with the situation in the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeSlánská Bímová, Petra
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.disciplineDeaf Studiesen_US
thesis.degree.programČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.programDeaf Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institut of Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-discipline.enDeaf Studiesen_US
uk.degree-program.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-program.enDeaf Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(česky) Tématem bakalářské práce je terciální vzdělávání neslyšících studentů. Jejím cílem je zmapování podmínek univerzitního studia neslyšících studentů ve vybraných státech Evropy (Bulharska, Irska, Islandu, Polska, Ruska a Švédska) a srovnání se současnou situací v České republice. Pozornost je věnována relevantním dokumentům legislativní a procesní povahy, finanční podpoře vysokých škol k vytváření podmínek vhodných pro studium neslyšících studentů, konkrétním "podpůrným opatřením" a organizaci jejich poskytování. Jedná se o práci přehledovou, zaměřující se na celostátní (standardizované) postupy, nikoli o práci přinášející případové studie popisující situaci konkrétních studentů na konkrétních školách. Informace o situaci ve vybraných státech Evropy byly získány zejm. prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření mezi "národními respondenty" činnými v univerzitním prostředí v oblasti tzv. Deaf Studies.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The topic of the bachelor thesis is a tertiary education of deaf students. Its aim is to map the conditions of university studies for deaf students in selected European countries (Bulgaria, Ireland, Iceland, Poland, Russia and Sweden) and to compare it with the current situation in the Czech Republic. Attention is paid to relevant legal and procedural documents, financial support for universities to create conditions suitable for the studies of deaf students, specific "support measures" and the organization of their provision. This is an overview thesis, focusing on nationwide (standardized) procedures, not a thesis providing case studies describing the situation of specific students in specific schools. Information about the situation in selected European countries was obtained mainly through an electronic questionnaire survey among "national respondents" active in the university environment in the field of so-called Deaf Studies.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV