Vizuální poezie a introvertní konceptualismus: Význam slova v neoficiálním umění Čech a Ruska v letech 1960 - 1980
Visual poetry and introvert conceptual art: The Word's Role in Czech and Russian Non-official in 1960th-1980th
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123329Identifiers
Study Information System: 222408
Collections
- Kvalifikační práce [23728]
Author
Advisor
Referee
Slavická, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vizuální poezie|konceptualismus|neoficiální umění|60. léta|70.léta|80.léta|české umění|ruské umění|sovětský underground|umění a společnostKeywords (English)
visual poetry|conceptualism|non-oficial art|1960s|1970s|1980s|Czech art|Russian art|Soviet Underground|art and society(český): Tato bakalářská práce se zabývá spojením dvou významných fenoménů umění 20. století. Prvním z nich je vizuální poezie, která je charakteristická přehodnocením komunikativní hodnoty slova v rámci světového umění 60. let. Napětí mezi vírou v pevný objektivní význam slova a vědomím jeho manipulativnostii, zvláště v totalitní společnosti, se rodí na poli neoficiálního umění komunistických zemí zajímavější fenomén. Cílem této práce tím pádem je prozkoumat praktiky druhé vlny vizuální poezie v Čechách a Rusku a její vztah k slovu a jazyku jako spolehlivého systému. Za výsledek bych také považovala i komparace české a ruské neoficiální intermediální scény, kde byli zároveň v kontaktu básníci a výtvarníci. Budou zde zmíněna jména podstatná pro umění druhé poloviny 20. století včetně Jiřího Koláře, Ladislava Nováka, Jiřího Valocha, Vladimira Burdy a Václava Havla na české straně a Lianozovskou školou v čele s Vsevolodem Nekrasovem, Genrichom Sapgirem a následující generací moskevských konceptualistů v čele s Dmitrijem Prigovem na straně ruské.
(English) This bachelor thesis deals with the connection of two important phenomena of 20th century art. The first one is visual poetry movement, which is characterized with a reconsideration of words' communicative value within the state of the society in the 1960s. The tension between the belief in the objective meaning of a word and the awareness of its manipulativeness, especially in totalitarian society, gives birth to a more interesting phenomenon in the field of unofficial art of the communist countries. The aim of this paper is to explore the practices of the Second Wave of visual poetry in the Czech Republic and Russia and its relationship to the word and language as a reliable system. Essential names for the art of the second half of the 20th century will be mentioned here, including Jiří Kolář, Ladislav Novák, Jiří Valoch, Vladimir Burda and Václav Havel from the Czech side; and the Lianozov School led by Vsevolod Nekrasov, Genrich Sapgir, and the next generation of Moscow conceptualists led by the famous Dmitry Prigov.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Internetové umění: nová technika a nové náměty umělecké tvorby?
Defence status: DEFENDEDWaldmannová, Lucie (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2010)Date of defense: 19. 10. 2010 -
Světelné instalace v Praze po roce 1990 a umění ve veřejném prostoru
Defence status: DEFENDEDKrausová, Natalie (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2014)Date of defense: 10. 9. 2014 -
Kritický pohled na vybraná díla Kateřiny Šedé
Defence status: DEFENDEDJalůvková, Kristýna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Date of defense: 31. 1. 2022Diplomová práce Kritický pohled na vybraná díla Kateřiny Šedé se soustředí na tvorbu současné české umělkyně Kateřiny Šedé, ikonické představitelky sociálně angažovaného umění v českém prostředí. V první části je stručně ...