Feminist Alliances and the Politics of the Body in Recent and Contemporary Art 1990-2019
Feministické alliance a politika těla v nedávném a současném umění 1990-2019
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201287Identifikátory
SIS: 182093
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kinsey, Cadence
Kolářová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
20. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
dějiny a teorie umění|teorie a politika umění|feministická historie umění|spolupráce|tělo|posthumanismus|queer teorie|umění střední a východní Evropy|časově založené umění|performance|participativní umění|transformace|translokální|sítě|disability|affect studia|mezigeneračnost|instituční kritika|péče|postsocialismus|historiografie uměníKlíčová slova (anglicky)
art history|contemporary art|art after 1989|feminist art history|collaboration|body|posthumanism|queer theory|time based art|intergenerationality|participatory and relational arts|institutional critique|central and Eastern European art|translocal|network|disability|art theory and politics|affect studies|care|postsocialism|transformation|art historiographyTato disertace zkoumá z feministické perspektivy formy spojenectví utvářené politikou těla v nedávném a současném umění od roku 1990 do roku 2019. S pomocí archivního a teoretického výzkumu i rozhovorů sleduji společenský a politický rozsah a kontext vybraných uměleckých děl v materiálních, diskurzivních a mezigeneračních sítích vztahů. S odkazem na díla filozofů*ek a teoretiků*ček, zejména Elizabeth Grosz, Karen Barad, Rosi Braidotti, Gail Lewis či Hannah Arendt, stavím aliance jako strategie, jež se vymezují vůči tělu v krizi - tedy jeho abstrakci, extrakci, dematerializaci a komodifikaci - a zdůrazňuji důležitost přenastavení politiky tělesnosti. Jako odpověď se tento výzkum zaměřuje na aliance mobilizující politiku těla z feministických pozic a zkoumá tak vztahové dynamiky v současném a nedávném umění, kde se soustředí zejména na aktivistické přístupy a institucionální praktiky, mezigenerační vztahy i asambláže a sítě. Oproštěním tělesnosti od normativní role se snažím poukázat na transformativní potenciál aliancí pro teorii i uměleckou praxi s důrazem na udržení komplexity a překonání rozporů a protikladů, které určují feministické dějiny umění. V první kapitole Mezigenerační aliance: Politika těla a mobilizace feministické politiky zkoumám důležitost politiky těla pro aktivaci mezigeneračních...
This thesis offers a feminist reading of alliances and the politics of the body in recent art from 1990 to 2019. Through archival research, theory and interviews, I trace the social and political context for a range of artworks situated in entangled, material, discursive, and intergenerational networks. With references to the work of philosophers and theorists including Elizabeth Grosz, Karen Barad, Rossi Braidotti, Gail Lewis, and Hannah Arendt, I position alliances as a counter strategy to the body in crisis - its abstraction, extraction, dematerialisation and commodification - to assert the importance of its politics. In response to unstable body politics, the thesis focuses on alliances that artists make to mobilise feminist politics in their artworks by examining different forms of relationality - activist organising and institutional practice, intergenerational relationships, networks and assemblages - while showing the possibilities and effects of such strategies. By releasing the body from its normative role, I show alliance's transformative potential, through both theory and art practice, to sustain the contradictions, difficulties and vulnerabilities that define feminist art histories. In Chapter One, Intergenerational Alliances: Politics of the Body and Mobilising of Feminist Politics, I...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Internetové umění: nová technika a nové náměty umělecké tvorby?
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOWaldmannová, Lucie (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2010)Datum obhajoby: 19. 10. 2010 -
Světelné instalace v Praze po roce 1990 a umění ve veřejném prostoru
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKrausová, Natalie (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2014)Datum obhajoby: 10. 9. 2014 -
Kritický pohled na vybraná díla Kateřiny Šedé
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOJalůvková, Kristýna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 31. 1. 2022Diplomová práce Kritický pohled na vybraná díla Kateřiny Šedé se soustředí na tvorbu současné české umělkyně Kateřiny Šedé, ikonické představitelky sociálně angažovaného umění v českém prostředí. V první části je stručně ...
