Čtení a pozorování Případu pro začínajícího kata
.: Reading and observing the Case for the New Hangman
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123181Identifiers
Study Information System: 189406
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Heczková, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
4. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Případ pro začínajícího kata|Pavel Juráček|Alegorie|Modernismus|Naratologie|Genologie|Československá nová vlnaKeywords (English)
Case for the New Hangman|Pavel Juráček|Allegory|Modernism|Narratology|Genology|Czechoslovak New WaveTento text se zabývá rozborem filmu Případ pro začínajícího kata (1969, Pavel Juráček) z hlediska toho, jakým způsobem naplňuje žánr alegorie, potažmo jeho modernistickou subžánrovou variantu. Oproti dřívějším studiím, které zkoumaly stejný film, vysvětluje tento text jeho hlavní rysy v jejich konceptuální složitosti dané dominantním strukturním jádrem, jenž vyplývá ze subžánrového nastavení. Výsledkem této studie je v prvé řadě podchycení specifičnosti daného filmu, jenž je důležitou součástí kulturního dědictví české kinematografie. Tři vedlejší dopady studie jsou: Přehled o textech souvisejících se zkoumaným filmem. Komparativní a kritická analýza vybraných literárních teorií zaměřených na pojem alegorie a jejich následné přenesení do oblasti filmu. A vystavení genologického modelu modernistické alegorie, který je funkční charakteristikou pro jeden ze dvou dominantních trendů československé umělecké kinematografie 60. let - takzvané "československé nové vlny". Tento text je teoreticko-analytickým filmově-vědným zkoumáním Případu pro začínajícího kata v genologicko-naratologické metodologii.
This text is concerned with an analysis of the film A Case for the New Hangman (1969, Pavel Juráček) in the viewpoint of the way, how does it fulfill the allegory genre, or more precisely its modernist variation. Compared to the former texts, which were focused on the same film, this text explains the main features of the film in their conceptual complexity, which is induced by the films structural kernel, which is the consequence of the subgenre setting. The main outcome of this study is the underpinned specificity of the film, which is an important component of the cultural heritage of Czech cinematography. Three subordinated outcomes are: Survey in the texts which are related with the scrutinized film. Comparative and critical analysis of chosen theories of literature concerned with the notion of allegory and afterwards the transfer of them to the field of film. And building up the genology model of modernist allegory, which is a functional characteristic of one of the two dominant trends of the Czechoslovak art cinematography of the 60. - the so called "Czechoslovak New Wave". This text is theoretically analytical film study research of the Case for the New Hangman in genological and narratological methodology.