Show simple item record

.: Reading and observing the Case for the New Hangman
dc.contributor.advisorSvatoňová, Kateřina
dc.creatorMaršálek, Dan
dc.date.accessioned2020-11-10T10:54:21Z
dc.date.available2020-11-10T10:54:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/123181
dc.description.abstractThis text is concerned with an analysis of the film A Case for the New Hangman (1969, Pavel Juráček) in the viewpoint of the way, how does it fulfill the allegory genre, or more precisely its modernist variation. Compared to the former texts, which were focused on the same film, this text explains the main features of the film in their conceptual complexity, which is induced by the films structural kernel, which is the consequence of the subgenre setting. The main outcome of this study is the underpinned specificity of the film, which is an important component of the cultural heritage of Czech cinematography. Three subordinated outcomes are: Survey in the texts which are related with the scrutinized film. Comparative and critical analysis of chosen theories of literature concerned with the notion of allegory and afterwards the transfer of them to the field of film. And building up the genology model of modernist allegory, which is a functional characteristic of one of the two dominant trends of the Czechoslovak art cinematography of the 60. - the so called "Czechoslovak New Wave". This text is theoretically analytical film study research of the Case for the New Hangman in genological and narratological methodology.en_US
dc.description.abstractTento text se zabývá rozborem filmu Případ pro začínajícího kata (1969, Pavel Juráček) z hlediska toho, jakým způsobem naplňuje žánr alegorie, potažmo jeho modernistickou subžánrovou variantu. Oproti dřívějším studiím, které zkoumaly stejný film, vysvětluje tento text jeho hlavní rysy v jejich konceptuální složitosti dané dominantním strukturním jádrem, jenž vyplývá ze subžánrového nastavení. Výsledkem této studie je v prvé řadě podchycení specifičnosti daného filmu, jenž je důležitou součástí kulturního dědictví české kinematografie. Tři vedlejší dopady studie jsou: Přehled o textech souvisejících se zkoumaným filmem. Komparativní a kritická analýza vybraných literárních teorií zaměřených na pojem alegorie a jejich následné přenesení do oblasti filmu. A vystavení genologického modelu modernistické alegorie, který je funkční charakteristikou pro jeden ze dvou dominantních trendů československé umělecké kinematografie 60. let - takzvané "československé nové vlny". Tento text je teoreticko-analytickým filmově-vědným zkoumáním Případu pro začínajícího kata v genologicko-naratologické metodologii.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCase for the New Hangman|Pavel Juráček|Allegory|Modernism|Narratology|Genology|Czechoslovak New Waveen_US
dc.subjectPřípad pro začínajícího kata|Pavel Juráček|Alegorie|Modernismus|Naratologie|Genologie|Československá nová vlnacs_CZ
dc.titleČtení a pozorování Případu pro začínajícího katacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-04
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId189406
dc.title.translated.: Reading and observing the Case for the New Hangmanen_US
dc.contributor.refereeHeczková, Libuše
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTento text se zabývá rozborem filmu Případ pro začínajícího kata (1969, Pavel Juráček) z hlediska toho, jakým způsobem naplňuje žánr alegorie, potažmo jeho modernistickou subžánrovou variantu. Oproti dřívějším studiím, které zkoumaly stejný film, vysvětluje tento text jeho hlavní rysy v jejich konceptuální složitosti dané dominantním strukturním jádrem, jenž vyplývá ze subžánrového nastavení. Výsledkem této studie je v prvé řadě podchycení specifičnosti daného filmu, jenž je důležitou součástí kulturního dědictví české kinematografie. Tři vedlejší dopady studie jsou: Přehled o textech souvisejících se zkoumaným filmem. Komparativní a kritická analýza vybraných literárních teorií zaměřených na pojem alegorie a jejich následné přenesení do oblasti filmu. A vystavení genologického modelu modernistické alegorie, který je funkční charakteristikou pro jeden ze dvou dominantních trendů československé umělecké kinematografie 60. let - takzvané "československé nové vlny". Tento text je teoreticko-analytickým filmově-vědným zkoumáním Případu pro začínajícího kata v genologicko-naratologické metodologii.cs_CZ
uk.abstract.enThis text is concerned with an analysis of the film A Case for the New Hangman (1969, Pavel Juráček) in the viewpoint of the way, how does it fulfill the allegory genre, or more precisely its modernist variation. Compared to the former texts, which were focused on the same film, this text explains the main features of the film in their conceptual complexity, which is induced by the films structural kernel, which is the consequence of the subgenre setting. The main outcome of this study is the underpinned specificity of the film, which is an important component of the cultural heritage of Czech cinematography. Three subordinated outcomes are: Survey in the texts which are related with the scrutinized film. Comparative and critical analysis of chosen theories of literature concerned with the notion of allegory and afterwards the transfer of them to the field of film. And building up the genology model of modernist allegory, which is a functional characteristic of one of the two dominant trends of the Czechoslovak art cinematography of the 60. - the so called "Czechoslovak New Wave". This text is theoretically analytical film study research of the Case for the New Hangman in genological and narratological methodology.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV