dc.contributor.advisor | Zábrodská, Kateřina | |
dc.creator | Zídek, Marija | |
dc.date.accessioned | 2020-11-02T11:19:46Z | |
dc.date.available | 2020-11-02T11:19:46Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122993 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis focuses on the perception of family, upbringing and parenthood from the perspective of fathers. The theoretical part of the thesis introduces key definitions and theoretical conceptions related to family, childrearing, parenthood and fatherhood, including historical changes in the perception of these concepts. Furthermore, functions of the family, the diversity of family roles, and relationships between family members are discussed in the context of current knowledge about gender aspects of family systems. The empirical part of the thesis is based on qualitative research design. The aim of the empirical part is to explore via in-depth interviews with young fathers how these fathers perceive and experience their role as fathers, whether and how they perceive social changes of the father's role and how they relate to these changes. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměřuje na vnímání rodiny, výchovy a rodičovství z perspektivy otců. Teoretická část práce představuje základní definice a teoretické koncepce týkající se rodiny, výchovy dětí, rodičovství a otcovství, včetně historických proměn vnímání těchto pojmů. Dále se podrobněji zabývá funkcemi rodiny, různorodostí rolí v rodině, vzájemnými vztahy mezi členy rodiny, a to v kontextu současných poznatků o genderových aspektech rodinných systémů. Empirická část práce má podobu kvalitativního výzkumu, jehož cílem je prostřednictvím hloubkových interview s mladými otci porozumět tomu, jak otcové vnímají a prožívají své otcovství, zda a jak vnímají společenské proměny otcovské role, a jak se k těmto proměnám vztahují. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Family|education|fatherhood|masculine identity|gender|society | en_US |
dc.subject | Rodina|výchova|vzdělání|otcovství|mužská identita|gender|společnost | cs_CZ |
dc.title | Rodina, výchova a rodičovství z perspektivy otců | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-09 | |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 222324 | |
dc.title.translated | Family, education, and parenting from the perspective of fathers | en_US |
dc.contributor.referee | Koťa, Jaroslav | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměřuje na vnímání rodiny, výchovy a rodičovství z perspektivy otců. Teoretická část práce představuje základní definice a teoretické koncepce týkající se rodiny, výchovy dětí, rodičovství a otcovství, včetně historických proměn vnímání těchto pojmů. Dále se podrobněji zabývá funkcemi rodiny, různorodostí rolí v rodině, vzájemnými vztahy mezi členy rodiny, a to v kontextu současných poznatků o genderových aspektech rodinných systémů. Empirická část práce má podobu kvalitativního výzkumu, jehož cílem je prostřednictvím hloubkových interview s mladými otci porozumět tomu, jak otcové vnímají a prožívají své otcovství, zda a jak vnímají společenské proměny otcovské role, a jak se k těmto proměnám vztahují. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis focuses on the perception of family, upbringing and parenthood from the perspective of fathers. The theoretical part of the thesis introduces key definitions and theoretical conceptions related to family, childrearing, parenthood and fatherhood, including historical changes in the perception of these concepts. Furthermore, functions of the family, the diversity of family roles, and relationships between family members are discussed in the context of current knowledge about gender aspects of family systems. The empirical part of the thesis is based on qualitative research design. The aim of the empirical part is to explore via in-depth interviews with young fathers how these fathers perceive and experience their role as fathers, whether and how they perceive social changes of the father's role and how they relate to these changes. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |