Rodina, výchova a rodičovství z perspektivy otců
Family, education, and parenting from the perspective of fathers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122993Identifiers
Study Information System: 222324
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
9. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Rodina|výchova|vzdělání|otcovství|mužská identita|gender|společnostKeywords (English)
Family|education|fatherhood|masculine identity|gender|societyDiplomová práce se zaměřuje na vnímání rodiny, výchovy a rodičovství z perspektivy otců. Teoretická část práce představuje základní definice a teoretické koncepce týkající se rodiny, výchovy dětí, rodičovství a otcovství, včetně historických proměn vnímání těchto pojmů. Dále se podrobněji zabývá funkcemi rodiny, různorodostí rolí v rodině, vzájemnými vztahy mezi členy rodiny, a to v kontextu současných poznatků o genderových aspektech rodinných systémů. Empirická část práce má podobu kvalitativního výzkumu, jehož cílem je prostřednictvím hloubkových interview s mladými otci porozumět tomu, jak otcové vnímají a prožívají své otcovství, zda a jak vnímají společenské proměny otcovské role, a jak se k těmto proměnám vztahují.
The diploma thesis focuses on the perception of family, upbringing and parenthood from the perspective of fathers. The theoretical part of the thesis introduces key definitions and theoretical conceptions related to family, childrearing, parenthood and fatherhood, including historical changes in the perception of these concepts. Furthermore, functions of the family, the diversity of family roles, and relationships between family members are discussed in the context of current knowledge about gender aspects of family systems. The empirical part of the thesis is based on qualitative research design. The aim of the empirical part is to explore via in-depth interviews with young fathers how these fathers perceive and experience their role as fathers, whether and how they perceive social changes of the father's role and how they relate to these changes.