Slovesné morfologické kategorie v učebnicích českého jazyka
Verbal morphological categories in Czech language textbooks
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122911Identifiers
Study Information System: 213145
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Adam, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
český jazyk|didaktická transformace|morfologická kategorie|sloveso|učebniceKeywords (English)
Czech language|didactic transformation|morphological category|verb|textbookDiplomová práce se zaměří na zpracování slovesných morfologických kategorií ve vybraných učebnicích českého jazyka pro základní a střední školy. Cílem práce je (1) provést analýzu oblasti morfologických kategorií sloves v jednotlivých učebnicích, (2) zjistit, jakým způsobem je tato oblast didakticky transformována ve vztahu k odborně-teoretickému pojetí a (3) posoudit, zda je obsah zpracován vhodně s ohledem na oborovou správnost. V první části práce budou shrnuty dosavadní teoretické poznatky pedagogického výzkumu učebnic s oporou o vybrané empirické studie. Část druhá uvede do kontextu slovesné morfologické kategorie předložením odborných pojetí v několika mluvnicích a příručkách české jazykovědy. Třetí část se bude věnovat samotnému výzkumu učebnic metodou kvalitativní obsahové analýzy a bude sledovat převod vzdělávacího obsahu v závislosti na odborných výkladech příslušné oblasti vymezených v části druhé. Klíčová slova český jazyk, didaktická transformace, morfologická kategorie, sloveso, učebnice
The diploma thesis focuses on the rendition of verbal morphological categories in selected Czech language textbooks for primary and secondary schools. The aim of the thesis is (1) to analyse the area of morphological categories of verbs in respective textbooks, (2) to find out how this area is didactically transformed in relation to specialized and theoretical approach and (3) to assess whether the content is approached appropriately with respect to the subject correctness. The first part of the thesis summarizes the existing theoretical knowledge of pedagogical research of textbooks with the support of selected empirical studies. The second part introduces verbal morphological categories by presenting specialized concepts in several grammars and manuals of Czech linguistics. The third part contains the research itself: using the method of qualitative content analysis, it observes the transfer of educational content with regard to the specialized interpretations of the relevant area defined in the second part. Key words Czech language, didactic transformation, morphological category, verb, textbook