Slovesné morfologické kategorie v učebnicích českého jazyka
Verbal morphological categories in Czech language textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122911Identifikátory
SIS: 213145
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Adam, Robert
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
český jazyk|didaktická transformace|morfologická kategorie|sloveso|učebniceKlíčová slova (anglicky)
Czech language|didactic transformation|morphological category|verb|textbookDiplomová práce se zaměří na zpracování slovesných morfologických kategorií ve vybraných učebnicích českého jazyka pro základní a střední školy. Cílem práce je (1) provést analýzu oblasti morfologických kategorií sloves v jednotlivých učebnicích, (2) zjistit, jakým způsobem je tato oblast didakticky transformována ve vztahu k odborně-teoretickému pojetí a (3) posoudit, zda je obsah zpracován vhodně s ohledem na oborovou správnost. V první části práce budou shrnuty dosavadní teoretické poznatky pedagogického výzkumu učebnic s oporou o vybrané empirické studie. Část druhá uvede do kontextu slovesné morfologické kategorie předložením odborných pojetí v několika mluvnicích a příručkách české jazykovědy. Třetí část se bude věnovat samotnému výzkumu učebnic metodou kvalitativní obsahové analýzy a bude sledovat převod vzdělávacího obsahu v závislosti na odborných výkladech příslušné oblasti vymezených v části druhé. Klíčová slova český jazyk, didaktická transformace, morfologická kategorie, sloveso, učebnice
The diploma thesis focuses on the rendition of verbal morphological categories in selected Czech language textbooks for primary and secondary schools. The aim of the thesis is (1) to analyse the area of morphological categories of verbs in respective textbooks, (2) to find out how this area is didactically transformed in relation to specialized and theoretical approach and (3) to assess whether the content is approached appropriately with respect to the subject correctness. The first part of the thesis summarizes the existing theoretical knowledge of pedagogical research of textbooks with the support of selected empirical studies. The second part introduces verbal morphological categories by presenting specialized concepts in several grammars and manuals of Czech linguistics. The third part contains the research itself: using the method of qualitative content analysis, it observes the transfer of educational content with regard to the specialized interpretations of the relevant area defined in the second part. Key words Czech language, didactic transformation, morphological category, verb, textbook