Senioři v době fake news
The elderly in the age of fake news
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122886Identifiers
Study Information System: 211369
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Slussareff, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fake news|dezinformace|senioři|stárnutí|postpravda|kognitivní zkresleníKeywords (English)
fake news|desinformation|elderly|aging|post truth|cognitive biasStárnutí představuje nejsilnější předpoklad pro podlehnutí zprávám s dezinformačním nebo podvodným charakterem na internetu. Senioři jsou skupinou, která tyto zprávy nejčastěji konzumuje a zároveň šíří. S postupným stárnutím populace a zvětšováním skupiny seniorů se stupňuje tento celospolečenský problém. Téma diplomové práce je věnováno problematice fake news a šíření dezinformací v online prostředí mezi seniory ve věku 65 a více let. Cílem práce je blíže prozkoumat aspekty, na základě kterých senioři posuzují věrohodnost zpráv, a jaké ze znaků fake news dokážou odhalit. Teoretická část práce je věnována definici základních souvisejících pojmů s fake news a popisu stavu mediální gramotnosti seniorů v České republice v kontextu realizovaných výzkumů. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů se seniory za účelem zodpovězení výzkumných otázek.
Aging represents the most significant prerequisite to be influenced by disinformation or fraudulent media messages on the internet. The elderly are a group that consumes these messages and also spreads them most often. With the gradual aging of the population and enlargement of the elderly group, the society-wide problem further escalates. The topic of the diploma thesis is focused on the issues of fake news and the spread of disinformation online within the elderly group aged 65 and more years. The thesis aims to describe in detail the aspects on which the elderly evaluate the credibility of news and which signs of fake news they are able to identify. The theoretical section defines the fundamental terms relevant to fake news and describes the state of media literacy of the Czech elderly in the context of current research. In the practical section, a qualitative study is conducted in the form of semi structured interviews with the elderly to answer the research questions.