Komparace hermeneutického přístupu a kritického myšlení ve vzdělávání
Comparison of Hermeneutics and Critical Thinking in Education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122796Identifiers
Study Information System: 214075
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Sycha, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
4. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
filozofie vzdělávání|filozofická hermeneutika|Bildung|kritické myšlení|Hans-Georg Gadamer|Paulo Freire|dialogKeywords (English)
educational philosophy|philosophical hermeneutics|Bildung|critical thinking|Hans-Georg Gadamer|Paulo Freire|dialoguePráce se zabývá vybranými filozofickými přístupy ke vzdělávání. Stěžejním záměrem bakalářské práce je teoretický pohled na vzdělávání perspektivou myšlenek moderní filozofické hermeneutiky vycházející z díla německého filozofa Hanse-Georga Gadamera, přičemž důraz je položen na motiv kritického myšlení, a porovnání jeho vybraných aspektů s myšlenkami brazilského pedagoga Paula Freireho. V první části práce je stručně představena hermeneutika ve svém historickém kontextu, v druhé části dále přístup filozofické hermeneutiky ke vzdělávání především v kontextu Gadamerových děl, a to se zaměřením na cíle vzdělávání (ve smyslu Bildung), princip předporozumění, dějinnost bytí, hermeneutický kruh, roli jazyka a dialog. Obsahem další části práce je představení hlavních Freireho myšlenek; jednou z nich je i důraz na kritické myšlení, jenž se implicitně prolíná celým Gadamerovým dílem. Součástí práce je komparace těchto dvou teoretických modelů ve vybraných aspektech zaměřených primárně na povahu procesu vzdělávání, roli vědomí a kritický úsudek. Klíčová slova: Bildung, dialog, filozofická hermeneutika, filozofie vzdělávání, Hans- Georg Gadamer, kritické myšlení, Paulo Freire.
This thesis focuses on chosen philosophical views on education. The main purpose of this thesis is to analyse key ideas of the German philosopher Hans-Georg Gadamer in the field of philosophical hermeneutics and its implications to the theory of education (focused on the idea of critical thinking) which are then in critical aspects compared to the ideas of a Brazilian educator, Paulo Freire. The first part briefly summarizes the historical context of the philosophical hermeneutics. Then, Gadamer's key philosophical concepts are presented and their intersection with the theory of education is found in the topics of aims of education (in the sense of Bildung), the principle of preconceptions, the historicality of being, a hermeneutical circle, language, and a dialogue. In the last part of the thesis, Freire's main educational ideas are presented - including his focus on critical thinking which is also implicitly present in Gadamer's work. A comparison of these two theoretical models in chosen aspects (mainly educational aims, consciousness, and critical thinking) is also included in the last chapter. Key words: Bildung, critical thinking, dialogue, Hans-Georg Gadamer, Paulo Freire, philosophical hermeneutics, philosophy of education.