Komparace hermeneutického přístupu a kritického myšlení ve vzdělávání
Comparison of Hermeneutics and Critical Thinking in Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122796Identifikátory
SIS: 214075
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sycha, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
4. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
filozofie vzdělávání|filozofická hermeneutika|Bildung|kritické myšlení|Hans-Georg Gadamer|Paulo Freire|dialogKlíčová slova (anglicky)
educational philosophy|philosophical hermeneutics|Bildung|critical thinking|Hans-Georg Gadamer|Paulo Freire|dialoguePráce se zabývá vybranými filozofickými přístupy ke vzdělávání. Stěžejním záměrem bakalářské práce je teoretický pohled na vzdělávání perspektivou myšlenek moderní filozofické hermeneutiky vycházející z díla německého filozofa Hanse-Georga Gadamera, přičemž důraz je položen na motiv kritického myšlení, a porovnání jeho vybraných aspektů s myšlenkami brazilského pedagoga Paula Freireho. V první části práce je stručně představena hermeneutika ve svém historickém kontextu, v druhé části dále přístup filozofické hermeneutiky ke vzdělávání především v kontextu Gadamerových děl, a to se zaměřením na cíle vzdělávání (ve smyslu Bildung), princip předporozumění, dějinnost bytí, hermeneutický kruh, roli jazyka a dialog. Obsahem další části práce je představení hlavních Freireho myšlenek; jednou z nich je i důraz na kritické myšlení, jenž se implicitně prolíná celým Gadamerovým dílem. Součástí práce je komparace těchto dvou teoretických modelů ve vybraných aspektech zaměřených primárně na povahu procesu vzdělávání, roli vědomí a kritický úsudek. Klíčová slova: Bildung, dialog, filozofická hermeneutika, filozofie vzdělávání, Hans- Georg Gadamer, kritické myšlení, Paulo Freire.
This thesis focuses on chosen philosophical views on education. The main purpose of this thesis is to analyse key ideas of the German philosopher Hans-Georg Gadamer in the field of philosophical hermeneutics and its implications to the theory of education (focused on the idea of critical thinking) which are then in critical aspects compared to the ideas of a Brazilian educator, Paulo Freire. The first part briefly summarizes the historical context of the philosophical hermeneutics. Then, Gadamer's key philosophical concepts are presented and their intersection with the theory of education is found in the topics of aims of education (in the sense of Bildung), the principle of preconceptions, the historicality of being, a hermeneutical circle, language, and a dialogue. In the last part of the thesis, Freire's main educational ideas are presented - including his focus on critical thinking which is also implicitly present in Gadamer's work. A comparison of these two theoretical models in chosen aspects (mainly educational aims, consciousness, and critical thinking) is also included in the last chapter. Key words: Bildung, critical thinking, dialogue, Hans-Georg Gadamer, Paulo Freire, philosophical hermeneutics, philosophy of education.