"Vynález" inteligence a jeho reflexe v českém pedagogickém a speciálně pedagogickém diskurzu, na základě vybraných odborných časopisů od r. 1888 do r. 1944.
"The Invention" of Intelligence and its Reflection in Czech Pedagogical and Social-pedagogical Discourse, Based on Selected Academic Journals from 1888 to 1944.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122151Identifiers
Study Information System: 222550
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Herza, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
24. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Inteligence, ne, způsobilost, kraniometrie, eugenika, pedagogika, medicína, biomocKeywords (English)
Intelligence, disability, craniometry, eugenics, pedagogy, medicine, biopowerPráce se zabývá inteligencí, jako sociálně-kulturním konceptem se svou vlastní historií a vývojem. Dekonstruuje tak naturalizované představy o biologické "podstatě" inteligence, která do dnešních dnů nebyla prokázána. Jsou zde představeny některé mody vědeckého a filosofického uvažování, které se podílely jak na "vynálezu" inteligence, tak na procesu jeho formování. Analýza primárních materiálů umožňuje zmapovat reflexi těchto dominantních vědeckých přístupů k inteligenci v českých odborných diskurzech. Práce zároveň reflektuje významnou roli klasifikace inteligence v hodnocení mentální normy a jinakosti, na základě čehož analyzuje vnímání ne/způsobilosti ve vymezeném historickém období, včetně diskurzivní analýzy reprezentace "postižení". Klíčová slova Inteligence, ne/způsobilost, kraniometrie, eugenika, pedagogika, medicína, biomoc.
The thesis deals with intelligence, as a socio-cultural concept that has its own history and development. It thus deconstructs the naturalized notions of a biological "essence" of intelligence, which has not been proved to this day. The scientific and philosophical modes of thinking, that participated in both "inventing" intelligence and its forming, are introduced. The analysis of the primary sources enables to compass the reflection of these dominant scientific approaches towards intelligence in the Czech expert discourses. The thesis also reflects on the important role intelligence has in the assessment of mental norm and disability, and it thus analyses the perception of disability during the defined historical period, including the discourse analysis of the different representations of disability. Key words Intelligence, disability, craniometry, eugenics, pedagogy, medicine, biopower.