Show simple item record

"The Invention" of Intelligence and its Reflection in Czech Pedagogical and Social-pedagogical Discourse, Based on Selected Academic Journals from 1888 to 1944.
dc.contributor.advisorKolářová, Kateřina
dc.creatorČechová, Anežka
dc.date.accessioned2020-10-16T10:33:20Z
dc.date.available2020-10-16T10:33:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122151
dc.description.abstractThe thesis deals with intelligence, as a socio-cultural concept that has its own history and development. It thus deconstructs the naturalized notions of a biological "essence" of intelligence, which has not been proved to this day. The scientific and philosophical modes of thinking, that participated in both "inventing" intelligence and its forming, are introduced. The analysis of the primary sources enables to compass the reflection of these dominant scientific approaches towards intelligence in the Czech expert discourses. The thesis also reflects on the important role intelligence has in the assessment of mental norm and disability, and it thus analyses the perception of disability during the defined historical period, including the discourse analysis of the different representations of disability. Key words Intelligence, disability, craniometry, eugenics, pedagogy, medicine, biopower.en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá inteligencí, jako sociálně-kulturním konceptem se svou vlastní historií a vývojem. Dekonstruuje tak naturalizované představy o biologické "podstatě" inteligence, která do dnešních dnů nebyla prokázána. Jsou zde představeny některé mody vědeckého a filosofického uvažování, které se podílely jak na "vynálezu" inteligence, tak na procesu jeho formování. Analýza primárních materiálů umožňuje zmapovat reflexi těchto dominantních vědeckých přístupů k inteligenci v českých odborných diskurzech. Práce zároveň reflektuje významnou roli klasifikace inteligence v hodnocení mentální normy a jinakosti, na základě čehož analyzuje vnímání ne/způsobilosti ve vymezeném historickém období, včetně diskurzivní analýzy reprezentace "postižení". Klíčová slova Inteligence, ne/způsobilost, kraniometrie, eugenika, pedagogika, medicína, biomoc.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectIntelligenceen_US
dc.subjectdisabilityen_US
dc.subjectcraniometryen_US
dc.subjecteugenicsen_US
dc.subjectpedagogyen_US
dc.subjectmedicineen_US
dc.subjectbiopoweren_US
dc.subjectInteligencecs_CZ
dc.subjectnecs_CZ
dc.subjectzpůsobilostcs_CZ
dc.subjectkraniometriecs_CZ
dc.subjecteugenikacs_CZ
dc.subjectpedagogikacs_CZ
dc.subjectmedicínacs_CZ
dc.subjectbiomoccs_CZ
dc.title"Vynález" inteligence a jeho reflexe v českém pedagogickém a speciálně pedagogickém diskurzu, na základě vybraných odborných časopisů od r. 1888 do r. 1944.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-24
dc.description.departmentKatedra genderových studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Gender Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId222550
dc.title.translated"The Invention" of Intelligence and its Reflection in Czech Pedagogical and Social-pedagogical Discourse, Based on Selected Academic Journals from 1888 to 1944.en_US
dc.contributor.refereeHerza, Filip
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGenderová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineGender Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra genderových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Gender Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csGenderová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enGender Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá inteligencí, jako sociálně-kulturním konceptem se svou vlastní historií a vývojem. Dekonstruuje tak naturalizované představy o biologické "podstatě" inteligence, která do dnešních dnů nebyla prokázána. Jsou zde představeny některé mody vědeckého a filosofického uvažování, které se podílely jak na "vynálezu" inteligence, tak na procesu jeho formování. Analýza primárních materiálů umožňuje zmapovat reflexi těchto dominantních vědeckých přístupů k inteligenci v českých odborných diskurzech. Práce zároveň reflektuje významnou roli klasifikace inteligence v hodnocení mentální normy a jinakosti, na základě čehož analyzuje vnímání ne/způsobilosti ve vymezeném historickém období, včetně diskurzivní analýzy reprezentace "postižení". Klíčová slova Inteligence, ne/způsobilost, kraniometrie, eugenika, pedagogika, medicína, biomoc.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with intelligence, as a socio-cultural concept that has its own history and development. It thus deconstructs the naturalized notions of a biological "essence" of intelligence, which has not been proved to this day. The scientific and philosophical modes of thinking, that participated in both "inventing" intelligence and its forming, are introduced. The analysis of the primary sources enables to compass the reflection of these dominant scientific approaches towards intelligence in the Czech expert discourses. The thesis also reflects on the important role intelligence has in the assessment of mental norm and disability, and it thus analyses the perception of disability during the defined historical period, including the discourse analysis of the different representations of disability. Key words Intelligence, disability, craniometry, eugenics, pedagogy, medicine, biopower.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra genderových studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV