Školní inkluze u nás a ve vybraných vyspělých západních zemích
School inclusions in our country and in selected western countries
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121520Identifiers
Study Information System: 212085
Collections
- Kvalifikační práce [2586]
Author
Advisor
Referee
Janošová, Pavlína
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Inkluzivní vzdělávání, integrace, inkluze, učitel, individuální vzdělávací plán, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální pedagog, asistent pedagogaKeywords (English)
Inclusive education, integration, inclusion, teacher, individual education plan, pupil with special educational needs, special education teacher, teaching assistantDiplomová práce je věnována inkluzivnímu vzdělávání žáků v podmínkách České republiky a srovnání přístupu ke společnému vzdělávání s okolními zeměmi na primárním a nižším sekundárním stupni vzdělávání. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a popsán systém inkluzivního vzdělávání včetně diagnostiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jak u nás, tak ve vybraných západních zemích. Empirická část vychází z dotazníkového šetření. Respondenti jsou z řad učitelů a asistentů speciálních škol, učitelů a asistentů škol hlavního vzdělávacího proudu a rodičů žáků. Cílem výzkumu prezentovaného v empirické části je zjistit, jaká očekávání od inkluze mají její jednotlivý aktéři, pro které žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je společné vzdělávání vhodné a jaká jsou rozhodující kritéria úspěšnosti inkluze dle vybraných skupin respondentů.
The diploma thesis is devoted to the inclusive education of pupils in the conditions of the Czech Republic and a comparison of approach to inclusive education with neighboring countries at primary and secondary education. The theoretical part defines the concepts and describes the system of inclusive education, including the diagnosis of pupils with special educational needs in our country and also in selected Western countries. The empirical part is based on a questionnaire survey. The respondents are teachers and assistants of special schools, teachers and assistants of mainstream schools and parents of pupils. The aim of the research presented in the empirical part is to find out what expectations from inclusion have its individual actors, for which pupils with special educational needs is the inclusion suitable, and what are the crucial criteria of success in inclusion according to selected groups of respondents.