Stranictví a politická či názorová zaujatost v západních médiích
Partisanship and Political or Opinion Bias in Western Media
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121266Identifiers
Study Information System: 204294
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Charvát, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
16. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Média, stranictví, objektivita, brexit, Donald Trump, liberální, konzervativní, Andrej Babiš, Čapí hnízdo,volbyKeywords (English)
Media, partisanship, objectivity, Brexit, Donald Trump, opinions, liberal, conservative, Andrej Babis, Stork's nest, electionTato bakalářská práce pojednává o explicitní i implicitní názorové podjatosti sdělovacích prostředků v České republice, Velké Británii a USA. První část práce je věnována stručnému historickému vývoji médií jako účastníka společenské debaty, a to především v průběhu dvacátého a dvacátého prvního století. V této části jsou také představena jednotlivá česká i zahraniční média analyzovaná v tomto textu. Následuje analýza a mediální reflexe třecích ploch ve společnosti relevantních pro sledované období a pohled na novinářskou scénu ve zvolených zemích z hlediska politických a názorových inklinací. Samotným jádrem práce je pak analýza přístupu vybraných médií k hybným tématům politické a společenské reality v každé zemi
This bachelor thesis explores the question of explicit and implicit opinion bias of mass media in the Czech Republic, the Great Britain, and the USA. The first section of this work is dedicated to a brief historical development of media as a party in the public debate, with focus on the 20th and 21st century. This is followed by an analysis and media reflection of the dividing topics in the selected time frame and a closer inspection upon the journalistic scenes in the selected countries regarding their political and opinion biases. The main core of this work is an analysis of the selected media's attitudes towards principal topics of political and societal reality in each country.