Spolek Minerva a Eliška Krásnohorská
Minerva Association and Eliška Krásnohorská
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121245Identifikátory
SIS: 192234
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Damová, Zora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Veřejná správa a spisová služba
Katedra / ústav / klinika
Katedra PVH a archivního studia
Datum obhajoby
9. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Spolek|Minerva|Eliška Krásnohorská|Ženské listy|19. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Association|Minerva|Eliška Krásnohorská|Ženské listy magazine|19. CenturyBakalářská práce se zabývá okolnostmi vzniku Spolku pro ženské studium Minerva, který byl založen roku 1890 Eliškou Krásnohorskou, za účelem zřízení prvního českého dívčího gymnázia Minerva. Autorka se v práci věnuje vývoji a činnosti spolku. Zaměřuje se na osobu Elišky Krásnohorské, významné osobnosti literárního, kulturního a společenského života. Práce sleduje vztah Elišky Krásnohorské a spolku Minerva od samotné iniciativy k jeho založení. Autorka v práci reflektuje důležité momenty, které založení předcházely. Sleduje především proces vývoje dívčího vzdělávání a nastiňuje historický vývoj ženské emancipace v českých zemích 19. století. Práce vychází především z dochovaných pramenů soukromé i úřední povahy a je doplněna o sekundární literaturu. Autorka vycházela také ze soukromé korespondence Elišky Krásnohorské, která je uložena v literárním archivu Památníku národního písemnictví.
The bachelor's thesis deals weith the circumstances of the establishment of the Association for Women's studies Minerva, which was founded in year 1890 by Eliska Krasnohorska, in order to establish the first Czech grammar schol for girls - Minerva. The author was working with the results of research and activities of the association. If focuses on the person of Eliska Krasnohorska, a personal figure in literary, cultural and social life. Author worked with the view of Eliska Krasnohorska and the Minerva association from the point of view of the initiative to establishment. The author reflected in the important moments that preceded the establishment. It monitored the possible processes of the development of girl's education and outlines the historical development of women'semancipation in the Czech lands of the 19th century. Work performed from preserved sources of private and cleaning and supplementary with secondary literature. The author was based on the private correspondents of Eliska Krasnohorska, which os stored in the National Literature Memorial.