Finanční gramotnost v mateřské škole
Financial Literacy at Kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120783Identifiers
Study Information System: 216105
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Brožová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Finanční gramotnost, předškolní dítě, obchod, směna, nákup, prodej, peníze, hotovost, bankovka, mince, banka bankovní účet, založení účtu, platební kartaKeywords (English)
Financial literacy, pre-schooler, trade, exchange, purchase, sale, money, cash, banknote, coin, bank, bank account, create a bank account, payment cardBakalářská práce se zabývá tématem finanční gramotnosti v předškolním vzdělávání. Cílem této práce je vytvořit sérii aktivit, které odpovídají rozvoji dítěte předškolního věku a současně spadají do základů finanční gramotnosti, a to v širším smyslu než pouhé finanční matematiky. Úkolem bakalářské práce je ověřit vhodnost aktivit v praxi, a to jak z pohledu autorky práce, tak učitelek mateřské školy, ve které byly výzkumné aktivity ověřovány. Tvorba aktivit vychází z teoretických základů získaných v teoretické části této práce. Série výzkumných aktivit je zaměřená na seznámení dětí se základy finanční gramotnosti a je koncipovaná jako úvod do finanční gramotnosti, který dětem nabízí prvotní zkušenosti, upevňuje vybrané návyky a seznamuje děti s elementárními pojmy. Metoda ověřování stojí na kvalitativním výzkumu s prvky výzkumu akčního. Metodou sběru dat bylo pozorování dětí při aktivitách. Z průběhu aktivit byla pořízena videodokumentace, která umožnila pozdější zhodnocení provedených aktivit a post reflexi, na jejímž základě bylo možné navrhnout úpravy aktivit a podmínek jejich realizace a navrhnout doporučení pro další praxi.
This thesis focuses on financial literacy in pre-school education. The aim of this thesis is to create a series of activities, that correspond to the development of pre-school children. The proposed activities relate to financial literacy in a broader sense, than just financial mathematics. The objective is to verify eligibility of proposed activities, both from the author's perspective, as well as from the perspective of the teachers of kindergarten, in which the research was set. The creation of proposed activities is based on the theoretical foundations obtained in the theoretical part of this work. The objective of the proposed activities is to introduce children to the fundamentals of financial literacy, initiate first experience, fortify designed habits and acquaint children with elementary concepts. The verification method is based on qualitative research with elements of action research. Observation of pre-school children during the activities served as main data collection method. The activities were captured on video for later analysis and post-reflection. The obtained data allowed possible modifications of activities and conditions of their implementation, as well as further recommendations for teacher practice.