Výběr a strukturace učiva na příkladu tématu syntetické makromolekulární látky ve středoškolské výuce chemie
Selection and structuring of the curriculum on the example of synthetic macromolecular matter in secondary school chemistry
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119953Identifiers
Study Information System: 218695
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Stratilová Urválková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
23. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato bakalářská práce se zabývá obsahem a strukturou učiva syntetických makromolekulárních látek na úrovni vyššího gymnázia. V teoretické části je uvedeno, co je obsah vzdělávání, jaké jsou současné kurikulární dokumenty a nejpoužívanější učebnice chemie na gymnáziích. Dále je definován obsah a struktura učiva a uvedeny možnosti grafického znázornění obsahu a struktury učiva pomocí vhodných počítačových programů. Praktická část této bakalářské práce obsahuje analýzu vybraných školních vzdělávacích programů a nejpoužívanějších učebnic chemie. Na základě této analýzy bylo vytvořeno grafické znázornění obsahu a struktury učiva syntetických makromolekulárních látek. Druhou část tvoří analýza obsahu a struktury učiva o syntetických makromolekulárních látkách, která byla vytvořena a ověřována v projektu ESTABILISH, a její znázornění. V závěrečné diskuzi je uvedeno srovnání obou přístupů k výběru a uspořádání učiva o syntetických makromolekulárních látkách, tj. přístupu deduktivního a induktivního.
This bachelor thesis deals with the content and structure of the curriculum of synthetic macromolecular substances at the grammar school level. In the theoretical part there is introduced the content of education, today's curricular documents and the most frequently used chemistry textbooks at grammar schools. Furthermore, there is defined the content and structure of the curriculum and there are introduced options of graphical illustration of the curricular structure by the usage of the right computer programmes. The practical part of this bachelor thesis includes an analysis of chosen school education programmes and the most frequently used chemistry textbooks. Based on this analysis there was created a graphical illustration of the content and structure of the curriculum of the synthetic macromolecular substances. In the second part there is introduced an analysis of the content and structure of the synthetic macromolecular substances curriculum, which was created and verified in the project ESTABILISH, and its illustration. In the concluding discussion there is presented a comparison of both attitudes to the choice and system of synthetic macromolecular substances, it means the deductive and inductive approach.