Zobrazit minimální záznam

2008: Dwarves are still alife. Fenomenon of a garden dwarf in the light of culturological context
dc.contributor.advisorCzumalo, Vladimír
dc.creatorPejsarová, Jana
dc.date.accessioned2017-04-05T09:27:36Z
dc.date.available2017-04-05T09:27:36Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/11989
dc.description.abstractCílem mé práce bylo komplexně přistoupit ke studiu fenoménu zahradního trpaslíka a skrze perspektivu kulturologických disciplín se pokusit objasnit jeho podstatu. V úvodu jsem předeslala, že umísťování zahradních trpaslíků do lidských obydlí je projevem velmi staré potřeby člověka přetvářet svůj domov tak, abychom se v něm cítili bezpečně, abychom mu rozuměli a uměli se v něm orientovat. První kapitola je věnována definování základních pojmů a shrnutí dosavadních základních poznatků z oboru trpaslíkologie. Zajímal mě především původ trpaslíků vůbec a zahradních trpaslíků jako svébytného druhu bytostí, tedy jejich fylogeneze. Dále se zaměřuji na trpaslíka jako produkt lidské činnosti, a to jednak v rovině zboží a za druhé v rovině uměleckého díla. Zde si všímám jeho ontogeneze a také zdůrazňuji význam osobního vztahu tvůrce či majitele k tomuto artefaktu. Kapitolu čtvrtou považuji za těžiště této práce. Zabývám se v ní pohledem na svět u tradičního člověka, významem kultu bohů domácího krbu, popřípadě ochránců domácnosti či rodiny v různých kulturách, zejména české, a oblibu zahradního trpaslíka dávám do souvislosti právě s tímto kultem. Považuji ho za jakéhosi specifického pokračovatele této tradice a upozorňuji na dva prvky, jež se u nejrůznějších domácích ochranných bytostí a bohů objevují a které zároveň...cs_CZ
dc.description.abstractThe intention of my thesis is to work out a complex study of the fenomenon of a garden dwarf, and through the perspective of culturological disciplines hammer out its merits. In the introduction I claim that the existence of garden dwarves by human houses is manifestation of a very old and deep human requirement subsisting in forming our homes in the way we feel secure there and we can orientate ourselves there. The first chapter presents basic concept definitions and summary of actual knowledge in dwarf-studies. Particularly I am interested in the origin of dwarves generally, and then garden dwarves as a specific species - its phylogenesis. Farther I focus on dwarf as a product of human activity: merchandise and artwork as well - its ontogenesis. I regard the relation between creator or owner and the artefact as very important. Chapter four is an essential part of my thesis. I write about traditional society and cults of home-fire gods, mainly in Czech region. I consider garden dwarf to be a continuator of the aforesaid old tradition. In my opinion, there are two connecting elements: shape and colour of its cap - referring to flames of home-fire and protective function of red colour in traditional opinion. Next chapter is dedicated to interpretation of dwarf in light of psychoanalyse. Then I propose to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.title2008: Trpaslík stále žije. Fenomén zahradního trpaslíka ve světle kulturologických souvislostícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-01-17
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId52820
dc.title.translated2008: Dwarves are still alife. Fenomenon of a garden dwarf in the light of culturological contexten_US
dc.contributor.refereeBorecký, Vladimír
dc.identifier.aleph000997409
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem mé práce bylo komplexně přistoupit ke studiu fenoménu zahradního trpaslíka a skrze perspektivu kulturologických disciplín se pokusit objasnit jeho podstatu. V úvodu jsem předeslala, že umísťování zahradních trpaslíků do lidských obydlí je projevem velmi staré potřeby člověka přetvářet svůj domov tak, abychom se v něm cítili bezpečně, abychom mu rozuměli a uměli se v něm orientovat. První kapitola je věnována definování základních pojmů a shrnutí dosavadních základních poznatků z oboru trpaslíkologie. Zajímal mě především původ trpaslíků vůbec a zahradních trpaslíků jako svébytného druhu bytostí, tedy jejich fylogeneze. Dále se zaměřuji na trpaslíka jako produkt lidské činnosti, a to jednak v rovině zboží a za druhé v rovině uměleckého díla. Zde si všímám jeho ontogeneze a také zdůrazňuji význam osobního vztahu tvůrce či majitele k tomuto artefaktu. Kapitolu čtvrtou považuji za těžiště této práce. Zabývám se v ní pohledem na svět u tradičního člověka, významem kultu bohů domácího krbu, popřípadě ochránců domácnosti či rodiny v různých kulturách, zejména české, a oblibu zahradního trpaslíka dávám do souvislosti právě s tímto kultem. Považuji ho za jakéhosi specifického pokračovatele této tradice a upozorňuji na dva prvky, jež se u nejrůznějších domácích ochranných bytostí a bohů objevují a které zároveň...cs_CZ
uk.abstract.enThe intention of my thesis is to work out a complex study of the fenomenon of a garden dwarf, and through the perspective of culturological disciplines hammer out its merits. In the introduction I claim that the existence of garden dwarves by human houses is manifestation of a very old and deep human requirement subsisting in forming our homes in the way we feel secure there and we can orientate ourselves there. The first chapter presents basic concept definitions and summary of actual knowledge in dwarf-studies. Particularly I am interested in the origin of dwarves generally, and then garden dwarves as a specific species - its phylogenesis. Farther I focus on dwarf as a product of human activity: merchandise and artwork as well - its ontogenesis. I regard the relation between creator or owner and the artefact as very important. Chapter four is an essential part of my thesis. I write about traditional society and cults of home-fire gods, mainly in Czech region. I consider garden dwarf to be a continuator of the aforesaid old tradition. In my opinion, there are two connecting elements: shape and colour of its cap - referring to flames of home-fire and protective function of red colour in traditional opinion. Next chapter is dedicated to interpretation of dwarf in light of psychoanalyse. Then I propose to...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990009974090106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV