Vnímání přínosu obchvatu města Chrudim a jeho vliv na dopravní chování obyvatel
Perception of benefits resulting from Chrudim road bypass and its influence on traffic behaviour of inhabitants
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119724Identifiers
Study Information System: 218981
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Pšenička, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
13. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
obchvat, Chrudim, dopravní chování, volba dopravního prostředku, NIMBYKeywords (English)
bypass, Chrudim, traffic behavior, modal choice, NIMBYBakalářská práce se zabývá tématem vnímání přínosu obchvatu města Chrudim a jeho vlivem na dopravní chování obyvatel. První část práce je zaměřena na teoretické zarámování zkoumané problematiky. Hlavními řešenými tématy jsou dopravní chování, volba dopravního prostředku, NIMBY efekt a následné zasazení těchto témat do kontextu dopravní infrastruktury města a výstavby obchvatů. Pro analytickou část práce bylo město rozděleno na 15 oblastí. U jeho obyvatel bylo pomocí online dotazníku sledováno jejich vnímání obchvatu a změny dopravního chování v závislosti na vzdálenosti jejich bydliště od obchvatu. Následovalo doplňující terénní šetření v 6 vybraných oblastech a rozhovor s vedoucím Odboru dopravy města Chrudim. Bylo zjištěno, že obchvat je obyvateli města vnímán pozitivně a je nejvíce využíván lidmi, kteří bydlí nejblíže u něj. Výsledky celého šetření mohou být přínosem pro budoucí územní plánování města.
The bachelor thesis deals with the perception of the benefits of the bypass of Chrudim and its influence on the traffic behavior of the population. The first part of the thesis is focused on theoretical framing of the researched issue. The main topics addressed are traffic behavior, modal choice, the NIMBY effect and the subsequent integration of these topics into the context of the city's transport infrastructure and the construction of bypasses. For the analytical part of the thesis, the city was divided into 15 areas. The perception of the bypass and changes in traffic behavior in relation to the distance of their residence from the bypass were monitored by means of an online questionnaire. This was followed by an additional field survey in 6 selected areas and an interview with the head of the Transport Department of the town of Chrudim. It was found that the bypass is perceived positively by the inhabitants of the city and is mostly used by the people who live in its vicinity. The results of the whole survey can be beneficial for future town planning.