Low-amplitude songs in songbirds
Tiché zpěvy u pěvců
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119671Identifiers
Study Information System: 220364
Collections
- Kvalifikační práce [20352]
Author
Advisor
Referee
Vokurková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology
Department
Department of Ecology
Date of defense
10. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
subsong, tichý zpěv, zpěv s nízkou amplitudou, funkce zpěvuKeywords (English)
sub-song, whisper song, soft song, quiet song, twitter song, low-amplitude vocalisation, function of songVýzkum ptačích hlasů zažívá v posledních 70 letech neuvěřitelný růst, přičemž většina prací se zaměřuje na nejčastější hlasitou komunikaci - zpěv. Ačkoli první průkopníci ve studiu ptačího hlasů zmiňovali existenci tichých zpěvů již na konci minulého století, až v poslední době přibylo článků, které se tématu věnují. Nicméně autoři často používají nejednotné názvosloví, které dost komplikuje následné porovnávání prací a pochopení celé problematiky. Během práce se mi povedlo najít záznamy tichých zpěvů u celkem 45 druhů, z nichž deset má současně dva různé typy. Je proto možné, že se jedná o poměrně častý, ale poněkud přehlížený jev. Dohledané práce ukazují, že pěvci tiché zpěvy nejčastěji používají při interakcích v páru nebo s dalšími samci. Z výsledku je zřejmé, že v dalším výzkumu musíme podle odlišné struktury vzhledem k normálnímu zpěvu rozlišovat nejméně tři typy těchto přehlížených zpěvů, které se můžou dále dělit podle konkrétní funkce. Na závěr práce navrhuji nové názvosloví, které může být užitečné pro další shrnutí a budoucí výzkum.
Research of bird vocalisation has been remarkably growing in the past seventy years. However, most of the published papers focused on common high-amplitude vocalisation. Despite having researchers who considered the existence of another rare low-amplitude signal more than a century ago, low-amplitude songs were overlooked until the beginning of the 20th century. Additionally, authors still using terms for the description of this scarcely recorded vocalisations inconsistently, which makes the comparison of published papers difficult. In total, I found published notes describing the existence or function of low-amplitude songs in at least 45 species, with ten species having at least two different types. This review is providing evidence that low-pitch songs might be quite widespread but overlooked signals playing a role in male- male as well as male-female interactions. Moreover, it is possible to distinguish between several types of low-amplitude songs based on their structural resemblance to the primary song. Getting all together, I am providing new terminology that might be helpful for further conclusions and could be used in future research of this hidden phenomenon.