Zobrazit minimální záznam

Teaching of upper secondary school teachers whose students continue to study physics at university
dc.contributor.advisorŽák, Vojtěch
dc.creatorŠpilínková, Ivana
dc.date.accessioned2020-07-29T09:58:15Z
dc.date.available2020-07-29T09:58:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119518
dc.description.abstractThe strategic goal of the research presented in this diploma thesis is to contribute to the improvement of the quality of physics teaching at secondary schools. During the research, we focused on the following two questions: Which quality parameters are typical for teaching led by physics teachers whose students continue their studies at MFF UK? How do teachers affect students gifted in physics and motivated for it? A case study was chosen as the research plan. Specifically, we focused on teaching of three teachers, whose students continue to study physics at university to an increased extent. The quantitative part, in which the pedagogical observation of teaching took place, was led as ex-post-facto research. This was followed by a qualitative part, in which semi-structured interviews were used to collect data. Thanks to them the obtained information was put in a broader context. The research results showed that fulfillment of several parameters is common for the teaching of all the teachers (e.g. physics expertise, mathematics model, abstraction, students' expressing), in other parameters their teaching differs (e.g. teaching aids, lecturing, students' interest, use of assessment) and some parameters are almost non-existent in teaching (e.g. work with text, heuristic method). Several research...en_US
dc.description.abstractStrategickým cílem výzkumu uvedeného v této diplomové práci je přispět ke zlepšení kvality výuky fyziky na středních školách. Při výzkumu jsme se zaměřili na tyto dvě otázky: Které parametry kvality jsou typické pro výuku vedenou učiteli fyziky, jejichž studenti pokračují ve studiu na MFF UK? Jak učitelé působí na fyzikálně nadané a motivované žáky? Jako výzkumný plán byla zvolena případová studie. Konkrétně jsme se zaměřili na výuku tří učitelů, jejichž žáci pokračují ve zvýšené míře ve studiu fyziky na vysoké škole. Kvantitativní část, v rámci které probíhalo pedagogické pozorování výuky, byla pojata jako výzkum ex-post-facto. Následovala kvalitativní část, ve které byly ke sběru dat využity polostrukturované rozhovory, díky kterým byly získané informace zasazeny do širšího kontextu. Výsledky výzkumu ukázaly, že naplnění některých parametrů je pro výuku daných učitelů společné (např. fyzikální odbornost, matematický model, abstraktní představivost vyjadřování žáků), v jiných parametrech se jejich výuka liší (např. využití pomůcek, výklad, zájem žáků, využití hodnocení) a některé parametry se ve výuce téměř nevyskytují (např. práce s textem, heuristická metoda). Některé závěry výzkumu se týkají také práce s fyzikálně motivovanými a nadanými žáky.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectquality of physics educationen_US
dc.subjectphysics teacheren_US
dc.subjectupper secondary schoolen_US
dc.subjectstudying physics at universityen_US
dc.subjectobservationen_US
dc.subjectkvalita fyzikálního vzdělávánícs_CZ
dc.subjectučitel fyzikycs_CZ
dc.subjectstřední školacs_CZ
dc.subjectstudium fyziky na vysoké školecs_CZ
dc.subjectpozorovánícs_CZ
dc.titleVýuka středoškolských učitelů fyziky, jejichž žáci pokračují ve studiu fyziky na vysoké školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-07-08
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId212320
dc.title.translatedTeaching of upper secondary school teachers whose students continue to study physics at universityen_US
dc.contributor.refereeMandíková, Dana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství fyziky - Učitelství matematikycs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematicsen_US
thesis.degree.programPhysicsen_US
thesis.degree.programFyzikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství fyziky - Učitelství matematikycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematicsen_US
uk.degree-program.csFyzikacs_CZ
uk.degree-program.enPhysicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csStrategickým cílem výzkumu uvedeného v této diplomové práci je přispět ke zlepšení kvality výuky fyziky na středních školách. Při výzkumu jsme se zaměřili na tyto dvě otázky: Které parametry kvality jsou typické pro výuku vedenou učiteli fyziky, jejichž studenti pokračují ve studiu na MFF UK? Jak učitelé působí na fyzikálně nadané a motivované žáky? Jako výzkumný plán byla zvolena případová studie. Konkrétně jsme se zaměřili na výuku tří učitelů, jejichž žáci pokračují ve zvýšené míře ve studiu fyziky na vysoké škole. Kvantitativní část, v rámci které probíhalo pedagogické pozorování výuky, byla pojata jako výzkum ex-post-facto. Následovala kvalitativní část, ve které byly ke sběru dat využity polostrukturované rozhovory, díky kterým byly získané informace zasazeny do širšího kontextu. Výsledky výzkumu ukázaly, že naplnění některých parametrů je pro výuku daných učitelů společné (např. fyzikální odbornost, matematický model, abstraktní představivost vyjadřování žáků), v jiných parametrech se jejich výuka liší (např. využití pomůcek, výklad, zájem žáků, využití hodnocení) a některé parametry se ve výuce téměř nevyskytují (např. práce s textem, heuristická metoda). Některé závěry výzkumu se týkají také práce s fyzikálně motivovanými a nadanými žáky.cs_CZ
uk.abstract.enThe strategic goal of the research presented in this diploma thesis is to contribute to the improvement of the quality of physics teaching at secondary schools. During the research, we focused on the following two questions: Which quality parameters are typical for teaching led by physics teachers whose students continue their studies at MFF UK? How do teachers affect students gifted in physics and motivated for it? A case study was chosen as the research plan. Specifically, we focused on teaching of three teachers, whose students continue to study physics at university to an increased extent. The quantitative part, in which the pedagogical observation of teaching took place, was led as ex-post-facto research. This was followed by a qualitative part, in which semi-structured interviews were used to collect data. Thanks to them the obtained information was put in a broader context. The research results showed that fulfillment of several parameters is common for the teaching of all the teachers (e.g. physics expertise, mathematics model, abstraction, students' expressing), in other parameters their teaching differs (e.g. teaching aids, lecturing, students' interest, use of assessment) and some parameters are almost non-existent in teaching (e.g. work with text, heuristic method). Several research...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV