Vzpomínání na tzv. normalizaci v popkultuře a způsoby jeho didaktického využití
Remembering the Czechoslovak Normalization in the Popular Culture and the Ways of Its Use in Didactics
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1195Identifikátory
SIS: 104759
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bílek, Petr
Beneš, Zdeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
České dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
29. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
didaktika dějepisu - vzpomínání na normalizaci - mediální paměť - popkultura - paměť ve školeKlíčová slova (anglicky)
didactics of history - remembering to normalization - memory of media - pop culture - memory in schoolTato práce se zaměřuje na sociální praxi vzpomínání na tzv. normalizaci ve veřejném prostoru a možnosti jak toto téma uchopit ve výuce dějepisu. Cílem práce je tuto praxi popsat a zároveň definovat efektivní způsoby její tematizace ve školním prostředí. V první části se zabývám koncepty paměti od Maurice Halbwachse až po Alison Landsbergovou a zdůvodňuji svou preferenci konceptu mediální paměti jako východiska pro mé další výzkumy. Dále analyzuji modely historického vzdělávání v angloamerickém prostředí na straně jedné a v německém prostředí na straně druhé. Analyzuji silné i slabé stránky těchto modelů založených na představě "historického myšlení" a "historického vědomí". V druhé části analyzuji podobu vzpomínkových figur na tzv. normalizaci ve filmových reprezentacích a jejich recepci ze strany uživatelů filmového portálu www.csfd.cz. Cílem této analýzy bylo postižení toho, jak se komunikuje o filmech a jaké hodnoty jsou se sledováním filmů spojeny. Analýzu filmových obrazů a jejich recepce jsem napojil na představu o dominantních kulturních formacích české společnosti v představách Michaela Kennedyho. Analyzoval jsem čtyři filmy, které podle mého názoru reprezentují "formaci tranzice" (Pelíšky, Pupendo, Báječná léta pod psa, Jak vytrhnout velrybě stoličku), dva filmy reprezentující...
This work focuses on the social practice of recollection, the so-called standardization in public sphere and possibilities to grasp this subject in history teaching. The aim is to describe this practice and at the same time, to define effective methods of its thematization in school environment. In the first part, I am concerned with the concepts of memory from Maurice Halbwachs to Alison Landsberg and I emphasize my preference for the concept of media memory as the basis for my further researches. Furthermore, I analyse models of historical education in Anglo-American environment on the one hand and German environment on the other hand. I analyse the strong and weak points of these models based on the concept of "historical thinking" and "historical consciousness". In the second part, I analyse the resemblance of memoir characters to the so-called standardization in movie presentations and their perception by users of the movie site www.csfd.cz. The objective of this analysis was to point out to the fact how we communicate about movies and which values are associated with watching movies. I linked the analysis of movie images and their perception to the idea of dominant cultural formations of the Czech society in Michael Kennedy's mind. I have analysed four movies, which, in my opinion, represent...