Zobrazit minimální záznam

Remembering the Czechoslovak Normalization in the Popular Culture and the Ways of Its Use in Didactics
dc.contributor.advisorČinátl, Kamil
dc.creatorPinkas, Jaroslav
dc.date.accessioned2018-10-29T23:27:48Z
dc.date.available2018-10-29T23:27:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/1195
dc.description.abstractTato práce se zaměřuje na sociální praxi vzpomínání na tzv. normalizaci ve veřejném prostoru a možnosti jak toto téma uchopit ve výuce dějepisu. Cílem práce je tuto praxi popsat a zároveň definovat efektivní způsoby její tematizace ve školním prostředí. V první části se zabývám koncepty paměti od Maurice Halbwachse až po Alison Landsbergovou a zdůvodňuji svou preferenci konceptu mediální paměti jako východiska pro mé další výzkumy. Dále analyzuji modely historického vzdělávání v angloamerickém prostředí na straně jedné a v německém prostředí na straně druhé. Analyzuji silné i slabé stránky těchto modelů založených na představě "historického myšlení" a "historického vědomí". V druhé části analyzuji podobu vzpomínkových figur na tzv. normalizaci ve filmových reprezentacích a jejich recepci ze strany uživatelů filmového portálu www.csfd.cz. Cílem této analýzy bylo postižení toho, jak se komunikuje o filmech a jaké hodnoty jsou se sledováním filmů spojeny. Analýzu filmových obrazů a jejich recepce jsem napojil na představu o dominantních kulturních formacích české společnosti v představách Michaela Kennedyho. Analyzoval jsem čtyři filmy, které podle mého názoru reprezentují "formaci tranzice" (Pelíšky, Pupendo, Báječná léta pod psa, Jak vytrhnout velrybě stoličku), dva filmy reprezentující...cs_CZ
dc.description.abstractThis work focuses on the social practice of recollection, the so-called standardization in public sphere and possibilities to grasp this subject in history teaching. The aim is to describe this practice and at the same time, to define effective methods of its thematization in school environment. In the first part, I am concerned with the concepts of memory from Maurice Halbwachs to Alison Landsberg and I emphasize my preference for the concept of media memory as the basis for my further researches. Furthermore, I analyse models of historical education in Anglo-American environment on the one hand and German environment on the other hand. I analyse the strong and weak points of these models based on the concept of "historical thinking" and "historical consciousness". In the second part, I analyse the resemblance of memoir characters to the so-called standardization in movie presentations and their perception by users of the movie site www.csfd.cz. The objective of this analysis was to point out to the fact how we communicate about movies and which values are associated with watching movies. I linked the analysis of movie images and their perception to the idea of dominant cultural formations of the Czech society in Michael Kennedy's mind. I have analysed four movies, which, in my opinion, represent...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectdidactics of history - remembering to normalization - memory of media - pop culture - memory in schoolen_US
dc.subjectdidaktika dějepisu - vzpomínání na normalizaci - mediální paměť - popkultura - paměť ve školecs_CZ
dc.titleVzpomínání na tzv. normalizaci v popkultuře a způsoby jeho didaktického využitícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-29
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId104759
dc.title.translatedRemembering the Czechoslovak Normalization in the Popular Culture and the Ways of Its Use in Didacticsen_US
dc.contributor.refereeBílek, Petr
dc.contributor.refereeBeneš, Zdeněk
dc.identifier.aleph002114098
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Historyen_US
thesis.degree.disciplineČeské dějinycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeské dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce se zaměřuje na sociální praxi vzpomínání na tzv. normalizaci ve veřejném prostoru a možnosti jak toto téma uchopit ve výuce dějepisu. Cílem práce je tuto praxi popsat a zároveň definovat efektivní způsoby její tematizace ve školním prostředí. V první části se zabývám koncepty paměti od Maurice Halbwachse až po Alison Landsbergovou a zdůvodňuji svou preferenci konceptu mediální paměti jako východiska pro mé další výzkumy. Dále analyzuji modely historického vzdělávání v angloamerickém prostředí na straně jedné a v německém prostředí na straně druhé. Analyzuji silné i slabé stránky těchto modelů založených na představě "historického myšlení" a "historického vědomí". V druhé části analyzuji podobu vzpomínkových figur na tzv. normalizaci ve filmových reprezentacích a jejich recepci ze strany uživatelů filmového portálu www.csfd.cz. Cílem této analýzy bylo postižení toho, jak se komunikuje o filmech a jaké hodnoty jsou se sledováním filmů spojeny. Analýzu filmových obrazů a jejich recepce jsem napojil na představu o dominantních kulturních formacích české společnosti v představách Michaela Kennedyho. Analyzoval jsem čtyři filmy, které podle mého názoru reprezentují "formaci tranzice" (Pelíšky, Pupendo, Báječná léta pod psa, Jak vytrhnout velrybě stoličku), dva filmy reprezentující...cs_CZ
uk.abstract.enThis work focuses on the social practice of recollection, the so-called standardization in public sphere and possibilities to grasp this subject in history teaching. The aim is to describe this practice and at the same time, to define effective methods of its thematization in school environment. In the first part, I am concerned with the concepts of memory from Maurice Halbwachs to Alison Landsberg and I emphasize my preference for the concept of media memory as the basis for my further researches. Furthermore, I analyse models of historical education in Anglo-American environment on the one hand and German environment on the other hand. I analyse the strong and weak points of these models based on the concept of "historical thinking" and "historical consciousness". In the second part, I analyse the resemblance of memoir characters to the so-called standardization in movie presentations and their perception by users of the movie site www.csfd.cz. The objective of this analysis was to point out to the fact how we communicate about movies and which values are associated with watching movies. I linked the analysis of movie images and their perception to the idea of dominant cultural formations of the Czech society in Michael Kennedy's mind. I have analysed four movies, which, in my opinion, represent...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990021140980106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV