Umělá inteligence pro hru Carcassonne - Objevitelé
Artificial intelligence for the Game Carcassonne: The Discovery
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119448Identifiers
Study Information System: 223325
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Zelinka, Mikuláš
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
7. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hra, Carcassonne - Objevitelé, umělá inteligence, Monte Carlo metody, ExpectiminimaxKeywords (English)
game, Carcassonne - The Discovery, artificial intelligence, Monte Carlo methods, ExpectiminimaxBakalářská práce se zabývá vývojem umělých inteligencí pro hru Carcassonne - Obje- vitelé. V této práci jsou představeny různé metody pro vytvoření umělé inteligence. Jsou zde vytvořeny heuristické funkce zaměřující se na různé aspekty hry. Pro prohledávání stavového prostoru hry jsou použity Monte Carlo metody a algoritmus Expectiminimax. Navržené metody umělých inteligencí jsou implementovány a experimentálně porovnány pomocí simulací vzájemných střetnutí. Jsou zde představeny a vysvětleny získané vý- sledky her umělých inteligencí. V rámci simulační prostředí jsou implementovány pro- gramy umožňující hru umělých i lidských hráčů s důrazem na automatickou dávkovou simulaci her umělých inteligencí. 1
The bachelor paper deals with the development of an artificial intelligence for the game Carcassonne - The Discovery. Different approaches for designing an artificial intel- ligence are presented. Heuristic functions based on various aspects of the game. Monte Carlo methods and the Expectiminimax algorithm are used for state space of the game. The designed methods are implemented and experimentally tested and compared by simulations of the game between the artificial players. Results of the experiment are pre- sented and explained. The simulation environment consists of multiple programs for the game simulation of both artificial and human players. A batch simulation of the artificial intelligence is emphasized. 1