Vliv nových médií na profesi novináře: deprofesionalizace žurnalistiky
Influence of New Media on Journalists: Deprofessionalization of Journalism
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119009Identifiers
Study Information System: 215222
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Groman, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
30. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Nová média, žurnalistika, deprofesionalizce, sociální sítě, fake newsKeywords (English)
New media, journalism, deprofessionalization, social media, fake newsTato práce se zabývá proměnou profese novináře poté, co došlo k masivnímu rozvoji a praktické aplikaci nových médií. Jak vypadá současný stav mediální scény? K jakým došlo změnám v souvislosti s digitalizací a globalizací? Při zkoumání těchto změn se zaměřuji na to, jak se vlivem nových médií, způsobem jejich užívání a adaptací na ně proměnila profese novináře, přičemž vycházím z předpokladu, že došlo deprofesionalizaci oboru žurnalistiky. Cílem této práce je najít a vysvětlit klíčové prvky, které zapříčinily zkoumaný jev, tedy pomocí kvantitativní i kvalitativní analýzy prokázat korelaci mezi rozvojem nových médií a klesající prestiží a profesionalitou žurnalistiky.
This thesis deals with the transformation of the journalistic profession after the massive development and practical application of the new media. What does the current state of the media scene look like? What changes have taken place in connection with digitization and globalization? In examining these changes, I focus on how the journalistic profession has changed due to the influence of new media, the way they are used and their adaptation to them, based on the assumption that the field of journalism has been deprofessionalized. The aim of this thesis is to find and explain the key elements that caused the phenomenon, to demonstrate the correlation between the development of the new media and the declining prestige and professionalism of journalism by using quantitative and qualitative analysis.