Role médií při šíření japonské kultury
The role of media in the diffusion of Japanese culture
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119003Identifiers
Study Information System: 203959
Collections
- Kvalifikační práce [18142]
Author
Advisor
Referee
Köpplová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
30. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Anime, manga, mediální mix, populární kultura, kulturní hybridizace, globalizace, JaponskoKeywords (English)
Anime, Manga, Media Mix, Popular Culture, Cultural Hybridisation, Globalisation, JapanPředmětem diplomové práce je role konkrétních médií při šíření japonské kultury do světa. Ačkoliv je totiž Japonsko od většiny zbytku světa geograficky i kulturně vzdálené, těší se v současnosti popularitě mezi fanoušky napříč kontinenty. Jedním z původců této popularity je tzv. mediální mix zahrnující různé japonsky specifické mediální produkty od mangy přes anime po videohry. Cílem práce je za pomoci kvantitativního výzkumu provedeného jak v českém, tak anglicky mluvícím prostředí zjistit, jaký význam mají jednotlivá média při popularizaci Japonska, identifikovat to nejdůležitější a následně pomocí deskriptivní analýzy opírající se o teorie globalizace a kulturní hybridizace vysvětlit, čím je dané médium tak specifické. Autor při řešení zvoleného tématu došel k hlavnímu zjištění, že klíčovým médiem pro šíření japonské kultury je anime. Jednou z příčin je komerční strategie japonských producentů, kteří z anime odstraňují kulturní bariéry se záměrem učinit jej globálně co nejpřijatelnějším. S tím souvisí další významný faktor, a sice hybridní vzhled animovaných postav, které nevypadají jako Japonci, nýbrž jako jakási rasová směsice, díky čemuž mají diváci tendenci si je automaticky spojovat s jejich vlastní rasou a snadno se s nimi identifikovat. Významnou úlohu sehrávají také samotní příznivci...
The focus of this master's thesis is on the role of specific media in the diffusion of Japanese culture. Even though Japan is both geographically distant and culturally distinct from the rest of the world, it has become popular among fans globally. One of the main factors contributing to this fascination is a so-called media mix including Japan-specific media ranging from manga and anime to videogames. The aim of this master's thesis is to find out, based on a quantitative research conducted in both Czech and English-speaking environments, how various media outlets in Japan contribute to its popularity world-wide, identify the most important medium and scrutinize it through a descriptive analysis based on the theories of globalisation and cultural hybridisation to see what makes this medium so distinct. The author discovered that the most significant medium contributing to the diffusion of Japanese culture is anime. One of the main reasons behind its success is a commercial strategy of Japanese producers who intentionally remove cultural boundaries out of anime to make it globally acceptable. Another contributing factor connected to that, is the hybrid look of anime characters that do not have the physical features of Japanese people, which is why audiences tend to link the characters to their own...