Teaching English to Learners with Special Educational Needs at Higher Elementary Schools
Výuka angličtiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základní školy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118756Identifiers
Study Information System: 219754
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Cilibrasi, Luca
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
17. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
SVP|ADHD|SPU|výukové metody|rozhovory|dotazníkové šetření|kurzyKeywords (English)
: SEN|ADHD|SpLD|teaching strategies|interviews|questionnaire|coursesDiplomová práce se zaměřuje na znalosti, názory a výukové metody českých učitelů základních škol v oblasti výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP); konkrétně na studenty s ADHD a specifickými poruchami učení (SPU). Data pro výzkum rozhovorů se dvěma méně zkušenými a dvěma zkušenými učitelkami a prostřednictvím anonymního online průzkumu. Rozhovory byly nejprve "okódovány", na základě témat jednotlivých rozhovorech pak byly vytvořeny tematické k dále zpřesňovány. Následně byla témata pro obě dvojice učitelů - zkušené a méně zkušené - všechny čtyři učitelky, abychom zjistili, v čem se mladší a zkušenější učitele liší a v čem se případě dotazníkového šetření byla data analyzována za použití kvalitativních i kvantitativních metod. Co se týče metod kvalitativních, šlo konkrétně o kódování odpovědí na otevřené otázky. Kvantitat použitím několika statistických testů. Zjištění ukazují, že většina učitelů má alespoň určitou míru znalostí o problémech, se kterými se studenti SEN potýkají, a o strategiích, které mohou použít, aby jim proces učení usnadnili. Zejména učitelé, kteří mají se studenty se SVP nejvíce zkušeností, pak mají největší zájem o další vzdělávání v oblasti jejich výuky. Nejmenší zájem projevují naopak učitelé s nejdelší pedagogickou praxí. Pokud jde o názory na inkluzi, významné rozd...
The thesis focuses on the knowledge, opinions and teaching strategies of Czech higher elementary school teachers in relation to learners who have special educational needs (SEN); more specifically to students with ADHD and specific learning difficulties (SpLD). The data were drawn from interviews with two less experienced and two experienced teachers, and an anonymous online survey. The interviews were coded, emergent themes for each teacher were identified and broad thematic categories were developed; the categories were then further refined. Next, the themes for the two pairs of teachers - experienced and less experienced - were compared and contrasted in order to find shared patterns. Lastly, the four teachers were analysed jointly to find out whether the themes for the younger and the more experienced teachers differed. As for the survey, the data were analysed using qualitative, as well as quantitative methods. The qualitative methods included coding of the responses to the open- ended questions. The quantitative analysis was performed using several statistical tests. The findings show that most teachers seem to possess at least some degree of knowledge about the problems SEN students experience, and the strategies they can use to facilitate the learning process for them. Especially teachers...