Environmentální vzdělávání na dětském kanálu ČT:D Ty Brďo! a S Jakubem v přírodě
Environmental education on children's channel ČT:D Ty Brďo! and S Jakubem v přírodě
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118737Identifiers
Study Information System: 215165
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Römer, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ČT:D, Ty Brďo!, S Jakubem v přírodě, analýza, děti, kanál, televize, environmentální výchova, focus groupKeywords (English)
ČT:D, Ty Brďo!, S Jakubem v přírodě, analysis, children, channel, television, environmental education, focus groupTato bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v dětských pořadech na veřejnoprávním kanálu ČT:D. Konkrétně se jedná o pořady Ty Brďo! a S Jakubem v přírodě. Hlavním záměrem práce je kvalitativní analýza těchto pořadů a jejich případná možnost využití při výuce. Zjistit, co mohou tyto pořady dětem nabídnout z pohledu mediálních studií. Práce je rozdělena na tři části. V první části je důraz kladen na teorii. Především na kanál ČT:D, jeho vznik a vývoj, jeho programové schéma, webové stránky a vzdělávání. Mimo jiné je zde také shrnut obsah Rámcového vzdělávacího programu a Doporučených očekávaných výstupů environmentální výchovy. S těmito materiály jsou následně porovnávány informace, získané při kvalitativní analýze. Druhá část práce je věnována především kvalitativní obsahové analýze jednotlivých dílů a srovnání získaných dat s RVP a DOV. Poslední část práce je věnována focus group, která byla uskutečněna s osmi dětmi z cílové skupiny analyzovaných pořadů a shrnutí získaných informací.
This bachelor thesis is focused on the environmental education in the children's shows at the public channel ČT:D. Specifically this is the shows Ty Brďo! and S Jakubem v přírodě. The main intention is the qualitative analysis of these shows and using of them in the education. To find out what these shows can offer to the children from the perspective of the media studies. The thesis is divided into three parts. The first part emphasis the theory. Primarily the channel ČT:D, it's origin and evolution, program scheme, web sites and education. Besides there's summary of the Framework educational program (RPV) and the Recommended expected outputs of the environmental education (DOV). These materials are then compared with information gained by qualitative analysis. The second part of the thesis is dedicated mainly qualitative content analysis of individual parts and comparison of acquired data with the Framework educational program and the Recommended expected outputs. The last part of the thesis is dedicated to the focus group, which was carried out with eight children from the target group of analysed shows, and summary of the obtained information.