dc.contributor.advisor | Tremčinský, Martin | |
dc.creator | Kvizda, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2020-07-15T09:54:32Z | |
dc.date.available | 2020-07-15T09:54:32Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/118578 | |
dc.description.abstract | Ocean plastics permeate ever deeper into the lives of a growing number of humans and nonhumans and as such present an enormous environmental problem. However, its form is not self-evident, as well as the fact that we speak of a problem at all. In this paper, therefore, I trace processes of reality enactment of ocean plastics that were and still continue to be performed in many practices (e.g. scientific or activist), and their framing as a problem. With the help of Bruno Latour's concept of collective, I put the emergence of the whole problem into historical context. Ocean plastics were for many years of their gradual accumulation not visible, leading to their growth into a massive and dangerous hyperobject. It was registered by work of many particular practices thanks to which we have gradually learned to see ocean plastics. However, this was not merely a neutral discovering of their reality - this reality was being in these practices variously enacted which had as an effect its multiplication. Thus, I analyze realities forming within three projects - The Ocean Cleanup, Wasteland, Adidas x Parley - including mutual negotiations about ontology and aesthetics (sensual perception) of the problem that make possible speaking of a single ocean plastics problem. Its important part is an imaginary. Most... | en_US |
dc.description.abstract | Plasty v oceánech pronikají stále hlouběji do životů rostoucího počtu lidí i ne-lidí, a představují tak rozsáhlý environmentální problém. Jeho podoba však není samozřejmá, stejně jako skutečnost, že vůbec mluvíme o problému. V této práci proto sleduji procesy ustavování reality plastů v oceánech, které probíhaly a stále probíhají v mnoha praxích (např. vědeckých nebo aktivistických), a jejich rámování právě jako problému. S pomocí konceptu kolektivu Bruno Latoura zasazuji vznikání celého problému do historického kontextu. Plasty v oceánech nebyly po mnoho let jejich postupné akumulace viditelné, což způsobilo jejich nárůst do podoby masivního a nebezpečného hyperobjektu. Jeho zaznamenání bylo dílem mnoha jednotlivých praxí, díky nimž jsme se postupně učili plasty v oceánech vidět. To však nebylo jakýmsi neutrálním objevováním jejich reality - tato realita byla těmito praxemi různě ustavována, což mělo za následek její multiplikaci. Analyzuji proto reality vznikající v rámci třech projektů - The Ocean Cleanup, Wasteland, Adidas x Parley - včetně vzájemných vyjednávání o ontologii a estetice (smyslovém vnímání) problému, které umožňují mluvit pouze o jednom problému plastů v oceánech. Jeho důležitou součást představuje tzv. imaginary. Většina z nás má dnes o podobě problému jakési povědomí, aniž by se... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | hyperobject | en_US |
dc.subject | plastic waste | en_US |
dc.subject | oceans | en_US |
dc.subject | environmental science | en_US |
dc.subject | symmetric anthropology | en_US |
dc.subject | hyperobjekt | cs_CZ |
dc.subject | plastový odpad | cs_CZ |
dc.subject | oceány | cs_CZ |
dc.subject | environmentalistika | cs_CZ |
dc.subject | symetrická antropologie | cs_CZ |
dc.title | Střet hyperobjektů: plastové oceány vrací úder | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-24 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 214060 | |
dc.title.translated | The clash of hyperobjects: plastic oceans strike back | en_US |
dc.contributor.referee | Sedláčková, Tereza | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociologie a sociální antropologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology and Social Anthropology | en_US |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie a sociální antropologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology and Social Anthropology | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Plasty v oceánech pronikají stále hlouběji do životů rostoucího počtu lidí i ne-lidí, a představují tak rozsáhlý environmentální problém. Jeho podoba však není samozřejmá, stejně jako skutečnost, že vůbec mluvíme o problému. V této práci proto sleduji procesy ustavování reality plastů v oceánech, které probíhaly a stále probíhají v mnoha praxích (např. vědeckých nebo aktivistických), a jejich rámování právě jako problému. S pomocí konceptu kolektivu Bruno Latoura zasazuji vznikání celého problému do historického kontextu. Plasty v oceánech nebyly po mnoho let jejich postupné akumulace viditelné, což způsobilo jejich nárůst do podoby masivního a nebezpečného hyperobjektu. Jeho zaznamenání bylo dílem mnoha jednotlivých praxí, díky nimž jsme se postupně učili plasty v oceánech vidět. To však nebylo jakýmsi neutrálním objevováním jejich reality - tato realita byla těmito praxemi různě ustavována, což mělo za následek její multiplikaci. Analyzuji proto reality vznikající v rámci třech projektů - The Ocean Cleanup, Wasteland, Adidas x Parley - včetně vzájemných vyjednávání o ontologii a estetice (smyslovém vnímání) problému, které umožňují mluvit pouze o jednom problému plastů v oceánech. Jeho důležitou součást představuje tzv. imaginary. Většina z nás má dnes o podobě problému jakési povědomí, aniž by se... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Ocean plastics permeate ever deeper into the lives of a growing number of humans and nonhumans and as such present an enormous environmental problem. However, its form is not self-evident, as well as the fact that we speak of a problem at all. In this paper, therefore, I trace processes of reality enactment of ocean plastics that were and still continue to be performed in many practices (e.g. scientific or activist), and their framing as a problem. With the help of Bruno Latour's concept of collective, I put the emergence of the whole problem into historical context. Ocean plastics were for many years of their gradual accumulation not visible, leading to their growth into a massive and dangerous hyperobject. It was registered by work of many particular practices thanks to which we have gradually learned to see ocean plastics. However, this was not merely a neutral discovering of their reality - this reality was being in these practices variously enacted which had as an effect its multiplication. Thus, I analyze realities forming within three projects - The Ocean Cleanup, Wasteland, Adidas x Parley - including mutual negotiations about ontology and aesthetics (sensual perception) of the problem that make possible speaking of a single ocean plastics problem. Its important part is an imaginary. Most... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |