Zobrazit minimální záznam

Algorithmization of social media and its effects on online media
dc.contributor.advisorKasík, Pavel
dc.creatorZítko, Tomáš
dc.date.accessioned2020-07-14T09:54:00Z
dc.date.available2020-07-14T09:54:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118496
dc.description.abstractThe rise of social media has changed how growing numbers of internet users get their news. Unlike traditional media, there is no universal information for everyone on social networking sites. Instead, each user receives a personalized sample of posts picked for him by a filtering algorithm. The workings of those two types of information selection are the main topic of this paper. Based on the gatekeeping theory, I offer models of editorial and algorithmic news selection and their comparison. I also compare different values of human and algorithmic gatekeepers and introduce the concept of objectivity and its limits in both cases. In the second part of this thesis, I present qualitative research into the awareness of the Facebook algorithm. Using semi-structured interviews with seven Facebook users I explore a set of specific examples of how users view Facebook as an information source, how they understand its algorithmic nature, and how satisfied are they with it. The main aim of this theses is to investigate whether the users are aware if various limitations resulting from the news-filtering technology in general.en_US
dc.description.abstractVzestup sociálních sítí proměnil způsoby, jímž se vzrůstající počet jejich uživatel dostává ke zpravodajským obsahům. Na sociálních sítích narozdíl od tradičních médií neexistují žádné univerzální informace, které jsou shodné pro všechny uživatele. Namísto toho každý jednotlivec je příjemcem specifického vzorku obsahu, který mu na míru vybírá filtrační algoritmus na základě jeho preferencí. Právě o principech fungování těchto dvou způsobů informačního výběru pojednává tato práce. Prostřednictvím teorie gatekeepingu zde představuji obecný model výběru zpráv novinovými editory a porovnávám jej s výběrem algoritmickým. Srovnávám přitom rozdílné hodnoty, jimiž se při výběru řídí lidští a algoritmičtí gatekeepeři a představuji také koncept objektivity a jeho specifická omezení v rámci obou modelů. Ve druhé části následně představuji vlastní kvalitativní výzkum povědomí o algoritmizaci Facebooku. Formou polostrukturovaných rozhovorů se vzorkem sedmi uživatelů Facebooku se pokouším nabídnout sadu specifických příkladů toho, jak uživatelé používají Facebook jako informační zdroj, do jaké míry chápou jeho algoritmizovanou podstatu a jaký k ní mají celkový postoj. Cílem této práce je prozkoumat, zda se ve zkušenostech konkrétních uživatelů projevují možná omezení algoritmického modelu informačního výběru a do...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectsocial networking sitesen_US
dc.subjectgatekeepingen_US
dc.subjectalgorithmen_US
dc.subjectalgorithmizationen_US
dc.subjectFacebooken_US
dc.subjectNews Feeden_US
dc.subjectsociální sítěcs_CZ
dc.subjectgatekeepingcs_CZ
dc.subjectalgoritmuscs_CZ
dc.subjectalgoritmizacecs_CZ
dc.subjectFacebookcs_CZ
dc.subjectNews Feedcs_CZ
dc.titleAlgoritmizace sociálních sítí a její vliv na konzumaci online zprávcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-23
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId224779
dc.title.translatedAlgorithmization of social media and its effects on online mediaen_US
dc.contributor.refereeJirků, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineŽurnalistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalismen_US
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csŽurnalistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalismen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csVzestup sociálních sítí proměnil způsoby, jímž se vzrůstající počet jejich uživatel dostává ke zpravodajským obsahům. Na sociálních sítích narozdíl od tradičních médií neexistují žádné univerzální informace, které jsou shodné pro všechny uživatele. Namísto toho každý jednotlivec je příjemcem specifického vzorku obsahu, který mu na míru vybírá filtrační algoritmus na základě jeho preferencí. Právě o principech fungování těchto dvou způsobů informačního výběru pojednává tato práce. Prostřednictvím teorie gatekeepingu zde představuji obecný model výběru zpráv novinovými editory a porovnávám jej s výběrem algoritmickým. Srovnávám přitom rozdílné hodnoty, jimiž se při výběru řídí lidští a algoritmičtí gatekeepeři a představuji také koncept objektivity a jeho specifická omezení v rámci obou modelů. Ve druhé části následně představuji vlastní kvalitativní výzkum povědomí o algoritmizaci Facebooku. Formou polostrukturovaných rozhovorů se vzorkem sedmi uživatelů Facebooku se pokouším nabídnout sadu specifických příkladů toho, jak uživatelé používají Facebook jako informační zdroj, do jaké míry chápou jeho algoritmizovanou podstatu a jaký k ní mají celkový postoj. Cílem této práce je prozkoumat, zda se ve zkušenostech konkrétních uživatelů projevují možná omezení algoritmického modelu informačního výběru a do...cs_CZ
uk.abstract.enThe rise of social media has changed how growing numbers of internet users get their news. Unlike traditional media, there is no universal information for everyone on social networking sites. Instead, each user receives a personalized sample of posts picked for him by a filtering algorithm. The workings of those two types of information selection are the main topic of this paper. Based on the gatekeeping theory, I offer models of editorial and algorithmic news selection and their comparison. I also compare different values of human and algorithmic gatekeepers and introduce the concept of objectivity and its limits in both cases. In the second part of this thesis, I present qualitative research into the awareness of the Facebook algorithm. Using semi-structured interviews with seven Facebook users I explore a set of specific examples of how users view Facebook as an information source, how they understand its algorithmic nature, and how satisfied are they with it. The main aim of this theses is to investigate whether the users are aware if various limitations resulting from the news-filtering technology in general.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeD
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV