Algoritmizace sociálních sítí a její vliv na konzumaci online zpráv
Algorithmization of social media and its effects on online media
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118496Identifikátory
SIS: 224779
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirků, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
23. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sociální sítě, gatekeeping, algoritmus, algoritmizace, Facebook, News FeedKlíčová slova (anglicky)
social networking sites, gatekeeping, algorithm, algorithmization, Facebook, News FeedVzestup sociálních sítí proměnil způsoby, jímž se vzrůstající počet jejich uživatel dostává ke zpravodajským obsahům. Na sociálních sítích narozdíl od tradičních médií neexistují žádné univerzální informace, které jsou shodné pro všechny uživatele. Namísto toho každý jednotlivec je příjemcem specifického vzorku obsahu, který mu na míru vybírá filtrační algoritmus na základě jeho preferencí. Právě o principech fungování těchto dvou způsobů informačního výběru pojednává tato práce. Prostřednictvím teorie gatekeepingu zde představuji obecný model výběru zpráv novinovými editory a porovnávám jej s výběrem algoritmickým. Srovnávám přitom rozdílné hodnoty, jimiž se při výběru řídí lidští a algoritmičtí gatekeepeři a představuji také koncept objektivity a jeho specifická omezení v rámci obou modelů. Ve druhé části následně představuji vlastní kvalitativní výzkum povědomí o algoritmizaci Facebooku. Formou polostrukturovaných rozhovorů se vzorkem sedmi uživatelů Facebooku se pokouším nabídnout sadu specifických příkladů toho, jak uživatelé používají Facebook jako informační zdroj, do jaké míry chápou jeho algoritmizovanou podstatu a jaký k ní mají celkový postoj. Cílem této práce je prozkoumat, zda se ve zkušenostech konkrétních uživatelů projevují možná omezení algoritmického modelu informačního výběru a do...
The rise of social media has changed how growing numbers of internet users get their news. Unlike traditional media, there is no universal information for everyone on social networking sites. Instead, each user receives a personalized sample of posts picked for him by a filtering algorithm. The workings of those two types of information selection are the main topic of this paper. Based on the gatekeeping theory, I offer models of editorial and algorithmic news selection and their comparison. I also compare different values of human and algorithmic gatekeepers and introduce the concept of objectivity and its limits in both cases. In the second part of this thesis, I present qualitative research into the awareness of the Facebook algorithm. Using semi-structured interviews with seven Facebook users I explore a set of specific examples of how users view Facebook as an information source, how they understand its algorithmic nature, and how satisfied are they with it. The main aim of this theses is to investigate whether the users are aware if various limitations resulting from the news-filtering technology in general.